Page 37 - تابستان 1401 اصلی1
P. 37

‫متوسطنرخانرژیمصرفی(قابلمقایسهبابورس)بهتفکیکآیتمهایمختلفدرتابستان‪ 1401‬بهشرحذیلاست‪.‬‬

                                  ‫نرخها بر حسب ریال بر کیلووات ساعت و در نقطه مرجع شبکه‬

                    ‫تابستان ‪1400‬‬           ‫تابستان ‪1401‬‬                       ‫عنوان‬
                        ‫‪991‬‬                   ‫‪986/1‬‬          ‫نرخ انرژی مصرفی‪ ( 1‬قابل مقایسه با بورس)‬
                       ‫‪684 /5‬‬                  ‫‪745‬‬
                                                                 ‫سهم انرژی‪ 2‬در نرخ انرژی مصرفی‬

                    ‫سهم سلب فرصت در نرخ انرژی مصرفی ‪21/ 6 18/6‬‬

                    ‫‪284/ 9‬‬                 ‫‪222/5‬‬             ‫سهم آمادگی در نرخ انرژی مصرفی‬

                    ‫متوسـط نـرخ انـرژی مصرفـی خریـداران بـه تفکیـک وضعیـت بـار (قابـل مقایسـه بـا بـورس) در سـالهای‬

                    ‫مـورد مطالعـه بـه شـرح زیـر اسـت‪ .‬افزایـش نـرخ فقـط در وضعیـت ک ‌‌مبـاری دیـده م ‌یشـود‪.‬‬

                                  ‫نرخها بر حسب ریال بر کیلووات ساعت و در نقطه مرجع شبکه‬

                    ‫تابستان ‪ 1401‬تابستان ‪ 1400‬درصد تغییر‬                ‫عنوان‬
                                                             ‫کم‌باری‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬
‫‪31 0/9‬‬                            ‫‪833/4‬‬             ‫‪840/7‬‬

                    ‫‪-0/4 992/6 988/4‬‬                         ‫میان‌باری‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

                    ‫‪-2/1‬‬          ‫‪1.150/4‬‬           ‫‪1.126/8‬‬  ‫پرباری‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

                    ‫‪-0/5‬‬          ‫‪991‬‬               ‫‪986/1‬‬    ‫متوسط نرخ انرژی مصرفی خریداران‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

‫خریداران بازار برق‬  ‫در ادامـه متوسـط نـرخ فـروش بـرق بـه خریـداران در نقطه مرجع شـبکه گزارش شـده اسـت‪ .‬این نـرخ مجموع‬
                    ‫تمامـی هزین ‌ههایـی م ‌یباشـد کـه شـرکتهای خریـدار پرداخـت م ‌ینماینـد‪ .‬از آنجایی کـه هزینه مبـادلات برون‬
                    ‫مـرزی توسـط شـرکت مـادر تخصصـی توانیـر و هزینـه ترانزیت داخلی نیز توسـط مشـترکین صنعتی بـالای‪5‬‬
                    ‫مـگاوات پرداخـت م ‌یشـود بـه منظـور شـفاف شـدن نرخهـای شـرکتهای توزیع نیـروی بـرق و بـرق منطق ‌های‬
                    ‫نـرخ مربـوط بـه هزینـه ترانزیـت از نـرخ فـروش بـرق جـدا شـده و هـر قسـمت بـه تفکیـک گـزارش شـد‌هاند‪.‬‬

                                       ‫نرخها برحسب ریال بر کیلووات ساعت و در نقطه مرجع شبکه‬

                    ‫تابستان ‪1400‬‬           ‫تابستان ‪1401‬‬      ‫عنوان‬
                      ‫‪1.250/1‬‬
                      ‫‪1.031/2‬‬              ‫‪1.347/1‬‬                     ‫متوسط نرخ فروش برق به خریداران‬
                                            ‫‪1.092‬‬            ‫متوسط نرخ فروش برق به خریداران بدون هزینه ترانزیت‪3‬‬
                       ‫‪121/6‬‬
                                           ‫‪107/9‬‬             ‫سهم هزینه استفاده از تجهیزات شبکه انتقال شرکتهای برق‬
                        ‫‪80/8‬‬                                       ‫منطقه‌ای و توزیع در متوسط نرخ فروش برق ‪4‬‬
                        ‫‪16/5‬‬               ‫‪130/6‬‬
                                           ‫‪16/6‬‬              ‫سهم هزینه مبادلات برون مرزی در متوسط نرخ فروش برق ‪5‬‬
                                                               ‫سهم هزینه ترانزیت داخلی در متوسط نرخ فروش برق ‪6‬‬

                    ‫‪ -1‬نـرخ انـرژی مصرفـی در نقطـه مرجـع شـبکه شـامل نـرخ انـرژی خریـداران‪ ،‬نرخ سـلب فرصـت خریـداران و نـرخ آمادگی سـهم تولید‬
                                                                                                                      ‫خریـداران م ‌یباشـد‪.‬‬

                    ‫‪ -2‬منظـور از سـهم انـرژی در نـرخ انـرژی مصرفـی رابطـه ‪« 32‬دسـتورالعمل اجرایـی بـازار روز فـروش در نقطـه مرجـع شـبکه» بـدون‬
                                                           ‫درنظرگرفتـن هزینـه سـلب فرصـت و هزینـه آمادگـی سـهم تولیـد خریـداران م ‌یباشـد‪.‬‬

                    ‫‪ -3‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع تمامـی هزین ‌ههـا (هزین ‌ههـای انـرژی‪ ،‬خدمـات جانبـی‪ ،‬تـوان راکتیـو‪ ،‬کسـردرآمد آزمون مصرف‪ ،‬تشـویق‬
                    ‫آزمـون مصـرف و معوقـات) بـدون درنظرگرفتـن هزین ‌ههـای ترانزیـت (هزینـه اسـتفاده از تجهیـزات شـبکه انتقـال‪ ،‬هزینـه مبـادلات برون‬
                    ‫مـرزی و هزینـه ترانزیـت داخلـی مصـارف صنعتـی شـرکتهای توزیـع نیـروی بـرق) بـر میـزان مجمـوع انـرژی فروخته شـده به خریـداران‬

                                                                                                 ‫در نقطـه مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
                    ‫‪ -4‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع هزینـه اسـتفاده از تجهیـزات شـبکه انتقـال توسـط خریـداران بـر میزان مجمـوع انـرژی فروخته شـده به‬

                                                                                        ‫خریـداران در نقطه مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
                    ‫‪ -5‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع هزینـه مبـادلات بـرون مرزی‪-‬ارسـال بـرون مـرزی بـر میـزان مجمـوع انـرژی فروخته شـده به خریـداران‬

                                                                                                 ‫در نقطه مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
                    ‫‪ -6‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع هزینـه ترانزیـت داخلـی مصـارف صنعتی شـرکتهای توزیع نیـروی بـرق بر میزان مجمـوع انـرژی فروخته‬

                                                                                 ‫شـده بـه خریـداران در نقطه مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42