Page 20 - tabestan_96
P. 20

‫گزارش فصلی بازار برق ایران‪ -‬تابستان ‪ 18 96‬شرکت مدیریت شبکه برق ایران‬              ‫تولید‬

         ‫تحلیل رفتار بازیگران و شرایط رقابت در بازار برق با شاخص‪ORMOR 1‬‬

‫بـازار بـرق ایـران دارای سـقف قیمـت مشـخصی اسـت‪ ،‬در نتیجـه بنابرایـن بیشـینه درآمـد قابـل حصـول‬
‫بازیگـران زمانـی قابـل حصـول خواهـد بـود کـه کل ظرفیـت تولیـد بـا قیمـت سـقف پذیرفتـه شـود‪ .‬بدیهـی‬
‫اسـت کـه اتخـاذ چنیـن اسـتراتژی پیشـنهادی از سـوی بازیگـران شـانس تخصیـص تـوان پـس از اجـرای حراج‬
‫را کاهـش م ‌یدهـد‪ .‬بنابرایـن‪ ،‬هریـک از بازیگـران بـا توجـه بـه اسـتراتژیهای پیشـنهاد قیمـت خـود‪ ،‬بخشـی از‬
‫درآمـد قابـل حصـول خـود را منطقـا صرفنظـر میکنـد‪ .‬با توجـه به ایـن توضیحـات‪ ،‬از مقایسـه انتگـرال منحنی‬
‫پیشـنهاد قیمـت بازیگـران‪ ،‬کـه نشـان دهنـده درآمـد پیشـنهاد شـده آنهاسـت بـا انتگـرال منحنـی پیشـنهاد‬
‫قیمـت بـا قیمـت سـقف بـازار کـه نشـان دهنـده کل درآمـد قابـل پیشـنهاد نیروگا‌ههاسـت‪ ،‬میتـوان بـه عنـوان‬

    ‫شـاخصی جهـت تحلیـل رفتـار بازیگـران اسـتفاده کـرد‪ .‬ایـن شـاخص بـه صـورت زیـر تعریـف م ‌یشـود‪.‬‬

‫کـه در آن‪ ،‬نشـان دهنـده کل تـوان پیشـنهاد شـده در نقطـه مرجـع شـبکه و )‪ OF(p‬تابـع پیشـنهاد قیمـت‬
‫اسـت کـه تـوان را بـه قیمـت پیشـنهادی نگاشـت م ‌یکنـد و سـقف قیمـت بـازار اسـت‪ .‬هـر چـه شـاخص بـه‬
‫عـدد ‪ 1‬نزدیـک باشـد نشـا ‌ندهنده سـطح بالاتـر قیم ‌تهـای پیشـنهادی نیروگا‌ههـا اسـت‪ .‬بـه منظـور پایـش‬
‫رفتـار فروشـندگان و حفـظ محرمانگـی اطلاعـات‪ ،‬ایـن شـاخص فقـط بـا توجـه بـه تکنولـوژی تولیـد بـرق کـه‬
‫شـامل واحدهـای سـیکل ترکیبـی‪ ،‬گازی‪ ،‬بخـار و آبـی اسـت و نیـز نـوع مالکیـت آنهـا گـزارش شد‌‌هاسـت‪ .‬آنچه‬
‫کـه از نمـودار فـوق م ‌یتـوان دریافـت ایـن اسـت کـه واحدهـای آبـی بـه جـز در تیـر مـاه در قیـاس بـا سـایر‬
‫تکنولوژیهـا عمومـاً قیمتهـای بالاتـری پیشـنهاد دادهانـد‪ .‬همچنیـن در مـرداد مـاه شـاهد بیشـترین افزایـش در‬
‫شـاخص ‪ ORMOR‬در تکنولوژ ‌یهـای مختلـف هسـتیم‪ .‬البتـه در ایـن مـورد نیـز بـا توجـه بـه نمـودار میباید‬

                                                                ‫واحدهـای آبـی را مسـتثنی نمود‪.‬‬

‫‪1. Offeredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25