افزایش نقش شرکت های توزیع در بازار برق ایران

  • 06 مرداد 1403
  • 06:49
  • 0 Viewpoint
  • 96 View
  • Article Rating
افزایش نقش شرکت های توزیع در بازار برق ایران

از ابتدای مرداد ماه، پیش بینی نیاز مصرف شرکت های توزیع، مبنای عملکرد بازار برق ایران قرار گرفت.
به گزارش معاونت بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران و بر اساس اعلام معاون بازار برق ایران، با تلاش و همت همکاران دفتر امور عملیات بازار برق ایران، صورتجلسه 391 هیات تنظیم بازار برق با موضوع "مشارکت سمت مصرف در بازار برق" از تاریخ 1403/05/01 به طور رسمی اجرایی گردید.
آقای باقری افزود: تا پیش از اجرای رویه 391 هیات تنظیم بازار برق ایران، میزان خرید برق و پیش بینی نیاز مصرف شبکه برق کشور بر اساس برآورد مرکز راهبری شبکه برق کشور تعیین و مبنای عملکرد سامانه های بازار برق برای خرید برق قرار می گرفت. کارشناسان و فعالین بازار برق با ذکر مواردی نظیر عدم ایفای نقش توسط خریداران در تعیین نرخ بازار، مشکلات مربوط به پیش بینی میزان تولید نیروگاه های مقیاس کوچک، آشنایی و دقت بالای همکاران شرکت توزیع با میزان و ساختار مصرف هر منطقه، خواستار اصلاح رویه مذکور و مشارکت شرکت های توزیع در تعیین حجم برق مورد نیاز بازار داشتند.
معاون بازار برق ایران گفت: با توجه به موارد فوق هیات تنظیم بازار برق ایران با تأکید بر لزوم دو طرفه شدن بازار و ایجاد پیش‌نیازهای آن و با هدف استفاده از پیش‌بینی‌های شرکت‌های توزیع در اجرای بازار، مقرر کرد رویه مشارکت سمت مصرف‌کنندگان در اولویت بررسی و طرح در هیات قرار گیرد.
آقای باقری توسعه و تبیین نحوه مشارکت خریداران در بازار برق، افزایش شفافیت اطلاعات و ایجاد عدالت تجاری در بازار برق با مشارکت فعال سمت خریداران، افزایش شفافیت در هزینه های تولید و سربارهای ناشی از بهره برداری بازار برق و افزایش دقت خریداران در تدوین و اتخاذ استراتژی های خرید در بازار روز قبل به منظور خرید اقتصادی را از مزایای اجرای رویه مذکور اعلام کرد.
باقری افزود با اجرایی شدن رویه مذکور امید است که در گام بعدی و با پوشش نواقص احتمالی اجرای این صورتجلسه و همچنین با دریافت پیشنهاد قیمت سمت خریداران گام نهایی در ایجاد بازار دو طرفه برداشته شود.

لیلا دهقان Points to news :

Post comments

نام

ایمیل

your comments

No comments have been posted already. You can be the first commenter.