Page 37 - bahar
P. 37

‫نرخها بر حسب ریال بر کیلووات ساعت و در نقطه مرجع شبکه‬

                    ‫بهار ‪1400‬‬          ‫بهار ‪1401‬‬                              ‫عنوان‬
                     ‫‪741/8‬‬              ‫‪842/7‬‬                ‫نرخ انرژی مصرفی‪ ( 1‬قابل مقایسه با بورس)‬
                     ‫‪617/2‬‬               ‫‪665‬‬
                                                                ‫سهم انرژی‪ 2‬در نرخ انرژی مصرفی‬

                    ‫‪23/4 40‬‬                                  ‫سهم سلب فرصت در نرخ انرژی مصرفی‬

                    ‫‪101/3‬‬                  ‫‪137/8‬‬             ‫سهم آمادگی در نرخ انرژی مصرفی‬

                    ‫متوسـط نـرخ انـرژی مصرفـی خریـداران بـه تفکیـک وضعیـت بـار (قابـل مقایسـه بـا بـورس) در سـالهای‬

                    ‫مـورد مطالعـه بـه شـرح زیـر اسـت‪ .‬بیشـترین افزایـش نـرخ در وضعیـت پ ‌‌ربـاری دیـده م ‌یشـود‪.‬‬

                                       ‫نرخها بر حسب ریال بر کیلووات ساعت و در نقطه مرجع شبکه‬

                    ‫درصد تغییر‬  ‫بهار ‪1400‬‬         ‫بهار ‪1401‬‬                            ‫عنوان‬

                    ‫‪12/03‬‬       ‫‪5/662‬‬             ‫‪748/2‬‬      ‫کم‌باری‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

                    ‫‪13/48‬‬       ‫‪6/757‬‬             ‫‪859/7‬‬      ‫میان‌باری‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

                    ‫‪15/01‬‬       ‫‪5/844‬‬             ‫‪971/3‬‬      ‫پرباری‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

‫‪29 13/61‬‬                        ‫‪8/741‬‬             ‫‪842/7‬‬      ‫متوسط نرخ انرژی مصرفی خریداران‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

                    ‫در ادامـه متوسـط نـرخ فـروش بـرق بـه خریـداران در نقطـه مرجـع شـبکه گـزارش شـده اسـت‪ .‬ایـن نرخ‬

                    ‫مجمـوع تمامـی هزین ‌ههایـی کـه شـرکتهای خریـدار پرداخـت م ‌ینماینـد‪ .‬از آنجایـی کـه هزینـه مبادلات‬

                    ‫بـرون مـرزی توسـط شـرکت مـادر تخصصـی توانیـر و هزینـه ترانزیـت داخلـی نیـز توسـط مشـترکین‬

                    ‫صنعتـی بـالای ‪ 5‬مـگاوات پرداخـت م ‌یشـود بـه منظـور شـفاف شـدن نرخهـای شـرکتهای توزیـع و‬

                    ‫بـرق منطقـ ‌های نـرخ مربـوط بـه بحـث هزینـه ترانزیـت از نـرخ فـروش بـرق جـدا شـده و هـر قسـمت بـه‬

‫خریداران بازار برق‬                                                                            ‫تفکیـک گـزارش شـد‌هاند‪.‬‬

                                ‫نرخها برحسب ریال بر کیلووات ساعت و در نقطه مرجع شبکه‬

                    ‫بهار ‪1400‬‬          ‫بهار ‪1401‬‬             ‫عنوان‬
                    ‫‪1.112/2‬‬
                     ‫‪776/7‬‬             ‫‪1.135/6‬‬                         ‫متوسط نرخ فروش برق به خریداران‬
                                        ‫‪889‬‬                  ‫متوسط نرخ فروش برق به خریداران بدون هزینه ترانزیت ‪3‬‬
                     ‫‪129/3‬‬
                                           ‫‪133/1‬‬             ‫سهم هزینه استفاده از تجهیزات شبکه انتقال شرکتهای برق منطق ‌های و‬
                      ‫‪197‬‬                                                    ‫توزیع در متوسط نرخ فروش برق ‪4‬‬
                       ‫‪9/2‬‬                 ‫‪99/8‬‬
                                           ‫‪13/7‬‬                  ‫سهم هزینه مبادلات برون مرزی در متوسط نرخ فروش برق ‪5‬‬
                                                                   ‫سهم هزینه ترانزیت داخلی در متوسط نرخ فروش برق ‪6‬‬

                    ‫‪ -1‬نـرخ انـرژی مصرفـی در نقطـه مرجـع شـبکه شـامل نـرخ انـرژی خریـداران‪ ،‬نـرخ سـلب فرصـت خریـداران و نـرخ آمادگی سـهم تولید‬
                                                                                                                      ‫خریـداران م ‌یباشـد‪.‬‬

                    ‫‪ -2‬منظـور از سـهم انـرژی در نـرخ انـرژی مصرفـی رابطـه ‪« 32‬دسـتورالعمل اجرایـی بـازار روز فـروش در نقطـه مرجـع شـبکه» بـدون‬
                                                           ‫درنظرگرفتـن هزینـه سـلب فرصـت و هزینـه آمادگـی سـهم تولیـد خریـداران م ‌یباشـد‪.‬‬

                    ‫‪ -3‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع تمامـی هزین ‌ههـا (هزین ‌ههـای انـرژی‪ ،‬خدمـات جانبـی‪ ،‬تـوان راکتیـو‪ ،‬جریمـه آزمـون مصـرف‪ ،‬تشـویق‬
                    ‫آزمـون مصـرف و معوقـات) بـدون درنظرگرفتـن هزین ‌ههـای ترانزیـت (هزینـه اسـتفاده از تجهیـزات شـبکه انتقـال‪ ،‬هزینـه مبـادلات برون‬
                    ‫مـرزی و هزینـه ترانزیـت داخلـی مصـارف صنعتـی شـرکتهای توزیـع) بـر میـزان مجمـوع انـرژی فروختـه شـده بـه خریـداران در نقطـه‬

                                                                                                        ‫مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
                    ‫‪ -4‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع هزینـه اسـتفاده از تجهیـزات شـبکه انتقـال توسـط خریـداران بـر میزان مجمـوع انـرژی فروخته شـده به‬

                                                                                        ‫خریـداران در نقطه مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
                    ‫‪ -5‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع هزینـه مبـادلات بـرون مرزی‪-‬ارسـال بـرون مـرزی بـر میـزان مجمـوع انـرژی فروخته شـده به خریـداران‬

                                                                                                 ‫در نقطه مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
                    ‫‪ -6‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع هزینـه ترانزیـت داخلـی مصـارف صنعتـی شـرکتهای توزیـع بـر میـزان مجمـوع انـرژی فروخته شـده به‬

                                                                                        ‫خریـداران در نقطـه مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42