Page 61 - bahar
P. 61

‫اطلاعیه‌های حوزه تجارت برق‬                                                   ‫اطلاعی ‌ههایحوزهتجارتبرق‬
                                 ‫در این بخش خلاص ‌های از اطلاعی ‌هها و اخبار بازار برق ایران در بهار ‪ 1401‬ارائه م ‌یشود‪.‬‬

                                                    ‫انتشار گزارشهای ماهیانه در سامانه اطلاعات بازار برق ایران‪.‬‬
                                                 ‫انتشار صورتحسابهای ماهیانه در سامانه اطلاعات بازار برق ایران‪.‬‬
               ‫اعلام‪ IPValid‬براي استفاده از سرويسهاي مديريت شبکه برق ايران در زمان اعلام هشدار و اضطرار سایبری‪.‬‬

                                                              ‫آغاز دوره گرم سال ‪ 1401‬از اول اردیبهشت ماه‬
                                   ‫دسترسی به اطلاعات خرید برق بورس انرژی از طریق سامانه اطلاعات بازار برق‪.‬‬

                                                       ‫اعلام نرخ خرید برق مولدهای پراکنده برای سال ‪.1401‬‬

                            ‫مکانیزمهایجریمهوتشویقمبتنیبردسترسبودنتجهیزاتانتقالدرانگلستان‬
             ‫در رگولاتــوری بــرق و گاز انگلســتان بــه منظــور عملکــرد صحیــح مالکیــن رقابتــی انتقــال ‪)CATO(1‬‬

‫مکانیزمهـای جریمـه و تشـویق مبتنـی بـر دسـترس پذیـری تجهیـزات ‪ CATO‬پیشـنهاد شـده اسـت‪ .‬در ‪5613‬‬

             ‫ابتـدای ایـن گـزارش در دسـترس بـودن‪ ،‬در دسـترس نبـودن بـا برنامـه و در دسـترس نبـودن ب ‌یبرنامـه‬
                                ‫تعریـف شـده اسـت و در ادامـه مکانیزمهـای جریمـه و تشـویق بیـان شـده اسـت‪.‬‬

                                                                                          ‫‪ -1‬تعاریف اولیه‬
             ‫در دسـترس بـودن‪ :‬در دسـترس بـودن ‪ CATO‬بـه صـورت درصـدی از سـال تعریـف م ‌یشـود کـه در‬

                                             ‫آن مـدت ‪ CATO‬در شـرایط بهر‌هبـرداری نرمـال در دسـترس اسـت‪.‬‬
             ‫در دســترس نبــودن بــا برنامــه ‪ :2‬اگــر زمــان خــروج و مــدت زمــان خــروج در دســترس نبــودن‬
             ‫تجهیـزات ‪ CATO‬بـا برنامـه باشـد و مـورد موافقـت ‪ SO‬قـرار گرفت ‌هباشـد در ایـن صـورت خـروج بـه عنوان‬

                                                              ‫در دسـترس نبـودن بـا برنامـه تعریـف م ‌یشـود‪.‬‬
             ‫در دسـترس نبـودن ب ‌یبرنامـه‪ :3‬چنانچـه برنامـه خـروج ‪ CATO‬مـورد موافقـت بهر‌هبـردار سیسـتم‪4‬‬
             ‫واقـع نشـود در ایـن صـورت این نـوع خروج بـه عنوان در دسـترس نبـودن بی برنامـه درنظرگرفته م ‌یشـود‪.‬‬

                                                                          ‫‪-2‬مکانیزمهایجریمهوتشویق‬
             ‫مدیریـت و راهبـری شـبکه بـرق در شـرایط خروجهـای ب ‌یبرنامـه بسـیار پرهزین ‌هتـر از خروجهـای بـا برنامه‬
             ‫اسـت‪ .‬بنابرایـن لازم اسـت مکانیزمهایـی بـرای کاهـش چنیـن خروجهـای طراحـی گـردد‪ .‬مکانیزمهـای‬
             ‫جریمـه و تشـویق در شـرایط خـروج تجهیـزات انتقـال بـه منظـور افزایـش قابلیـت اطمینـان در [‪ ]1‬بـه‬

                                                                                         ‫شـرح زیـر اسـت‪.‬‬
                                                                   ‫‪ -1-2‬جریمه در دسترس نبودن با برنامه‬
             ‫در حالـت در دسـترس نبـودن بـا برنامـه‪ ،‬پارامتـری بـه نـام در دسـترس نبـودن ابـراز شـده بـه صـورت زیر‬

                                                                                        ‫تعریـف می گـردد‪:‬‬

                 ‫)‪1- Competitively Appointed Transmission Owners (CATO‬‬
                 ‫‪2- Planned Unavailability‬‬
                 ‫‪3- Unplanned Unavailability‬‬
                 ‫‪4- System Operator‬‬
   56   57   58   59   60   61   62   63   64