Page 30 - 98-1400
P. 30

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                 ‫شاشاخخصصسسننججششرقراقبابتپ ‌تذپیرذییربازیابرابزرارقب‪1‬ر‪R‬ق‪ORMOROMR1O‬‬

‫یکـی از وظایـف مهـم واحدهـای پایـش در اکثـر بازارهـای بـرق مطـرح دنیـا بررسـی رفتار پیشـنهاد‬
‫قییمکـیتابزازویظگایـرافنمبهـامزاورا بحـدرهاقیو پماییـزشاندرماوکفثقریـبازاترآهناهـیا بردرقبرمناطمرـحه آدنراییاـبررشستویلیرـفتداراسپیـشنت‪.‬هابدـهقیهممیتـن‬
‫منباظزیـگورا دنربامزارج بمروعقـوهمبیـزاازانرمبوـفرقیق اتی آـنرهااندنریبـرنزاامزه آشراـیاخش تصولی‪R‬د ا‪O‬س‪RM‬ت‪O.‬ب اهسهـمتیفاندهمنشظودر‌هادسرـمتجمکوـعهه بمایزاـرزان‬

‫اشبـرتیقا ایقرافرنونشیـزنادزگاشانخبـازصار ب‪R‬ـ‪O‬ه‪M‬ک‪R‬سـ‪ O‬ابستدفراآدمهـدشبیدهاشـسترت راک نهشمـیازاننما ‌یشتدیهاـقد‪.‬فرهوـشرندچـگاهنایبـازانر بشـها کخسصببـه‬

‫عـددرآدمیدـ بیکشنتزردیراـ نشکابانشمـیددنهشد‪.‬ـاه‌نردهچنهدایه ننزدشیاکخـصی بقهیمعـددتیپیکشنـزندهیادک بیابشـده نسشاـقندفهنقیدهم نـزدتیبکـایزاقریامسـتت‪.‬‬
      ‫رابپیطـشهنهاذیدـیلب نهحسـقوهف مقیحماستـببازهار اشـساخت‪ .‬راصبطه‪ R‬ذ‪O‬ی‪M‬ل‪R‬ن‪O‬حورها نمشحاـاسبنهمشا‌یدخهـصد‪ ORMOR.‬را نشان میدهد‪.‬‬

‫‪‬‬  ‫=‬  ‫‪∫0 _() ‬‬
                             ‫)‪ ∗ ( − ‬‬

                          ‫‪ :_()‬تابع پیشنهاد قیمت مجموع واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬                                                                  ‫‪30‬‬
                                                ‫‪ :‬مجموع ابراز واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬
                                                                       ‫‪ :‬سقف قیمت بازار‬

‫‪ :‬مجموع حجم معاملات تخصیص دادهشده خارج از بازار عمدهفروشی برق به واحدهای نیروگاهی‬
                                                                                     ‫مالک ‪i‬ام‬

‫در ادرداامدـامه به‌بهمهنمنظـظوورر پپااییـششررففتاترـافررفورشونشدـگنادنگاونحوفحظفاـمانظ اتماندـر اتطلدارعااطلتاآعنـهاا بتا آتنوهـجاهبابتهونوجـعهتبکهن نولـووژع تیکتنولویلودژی‬
              ‫تولبیرـقد بوـنروعق موانلـکویعتمنالیکریوـگاهتهنایگروزاگرا‌هشهیـاازگزوارضعشیـیت اایز ونضشعایخـتصاایرائنهشـشادخهاسص ات‪.‬رائه شد‌‌هاسـت‪.‬‬

‫آن آچنـچههکـکهها اززن نمومدوادراهرـهایی ششـااخخصص ‪OORRMMOORR‬مم‌یتیـتوان ددررییااففـتت ایـننااسسـتتککهـعهمعومماومتاکتنکولنولژیوژهیاهیـامیخمتلختفلف‬

‫نی نریورگواگهاـهییدردرسـاسالل‪4104000‬ن‪1‬سنـبسبت بتـ بههسـساال‌لههاایی گذشتـتههققییممتتهاهـای بیابلالتارتـیر پییپیشنشهـاندهادداددهااند‌هدا‪.‬نـ هد‪.‬مهچمنیچننین‬

‫وا وحادحهدـاهاییآبآبـیی ددرر ممققااییسسـههبابـاسایسرـاتیکرنتولکونژویلهواژیقهیـماتقهیامیت بهاـلااتری بایلپاتیـشرنهیاپدیدشاـدنهانهاد‪.‬د ددارد‌هدانـستد‪.‬هبندرددیسبـهت ت‌هبفنکیدیکبـه‬
‫تفمکالیـکیکتمنالیرکویـگاهتننییزـرموگیتاهوانینـمزلماح‌یتظـهواکرندملکاهحشظر‌هککتـهرادیکـزیهرشمـجرمکتوعهاهیم زدییـریر متجمنمابوععـآه مب بدییریشـتریتنمنمابقـداعرآب‬

                                 ‫ربقیابششاـتتخرپیذصنی مر‪R‬ق‪O‬ـیدا‪M‬در‪R‬رشب‪O‬ـاارزاخابرهبصخر‪R‬وقد‪ O‬ا‪M‬خت‪R‬ص‪O‬ارا بصـدهادخهاـنود‪.‬د اختصـاص داد‌هاند‪.‬‬
‫‪ORMOR‬‬

                                                                       ‫رقابت پذیری در بازار برق‬
‫شاخص ‪ ORMOR‬به تفکیک تکنولوژی ‪1/00‬‬

‫‪0/90‬‬

‫‪0/80‬‬

‫‪0/70‬‬

‫‪0/60‬‬

‫‪0/50‬‬

‫‪1 0O/f4f0eredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue‬‬
 ‫‪0/30‬‬

 ‫‪0/20 28‬‬

‫‪0/10‬‬

‫‪0/00‬‬

                             ‫سیکل ترکیبی‬                                                      ‫گازی‬  ‫آبی‬                     ‫بخار‬
                                                                                                              ‫سال ‪1400‬‬
                                          ‫سال ‪1398‬‬                                                  ‫سال ‪1399‬‬

‫شاخص ‪ ORMOR‬به تفکیک‪e‬م‪u‬ا‪n‬ل‪ve‬ک‪e‬ی‪e R‬ت‪1- Offeredable Revenue to Maximum Offeredabl‬‬

     ‫‪1/00‬‬
    ‫‪0/90‬‬
    ‫‪0/80‬‬
    ‫‪0/70‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35