Page 29 - summer.14001026
P. 29

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                                                                                                      ‫شاخص سنجش تمرکز بازار برق‪HHI1‬‬

                                                                                                                  ‫شاخص سنجش تمرکز بازار برق‪HHI 1‬‬

‫شـاخشاصختمصرکتـمزرک‪I‬ز‪HHIH‬یـ‪ H‬یک اکز اابززاابرزاهرـاهاییسسـننججششممییزاـزنا قندقرـدترباتزابرـاازاسر اتسکـهتدرکـاهدامدهر افدارمموه فلرمموحالسمبهح اایسنـبه‬
                                                              ‫این شـشااخخصص آآوورردده‌هششدـهداهساستـ‪.‬ت‪.‬‬

                        ‫‪‬‬  ‫=‬   ‫‪‬‬   ‫‪(‬‬    ‫‪2‬‬

                                         ‫∑‬                          ‫)‬

                                         ‫‪=1‬‬

                                         ‫‪ < 0 ∙ 01‬‬           ‫رقابت بالا‬                                             ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬

                                         ‫‪ < 0 ∙ 1‬‬            ‫بازار نامتمرکز‬                                         ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬

                          ‫بازار نسبتاً متمرکز ‪0 ∙ 1 <  < 0 ∙ 18‬‬                                                     ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬

                                         ‫‪ > 0 ∙ 18‬‬           ‫بازار بهشدت متمرکز‬

                 ‫نمودار شاخص ‪ HHI‬در تابستان ‪ 1399‬و ‪ 1400‬در ادامه نمایش داده شده است‪ .‬شاخص سنجش تمرکز‬

‫نمـودا‪I‬ر‪H‬ش‪H‬ـادخر ماصهه‪I‬ا‪H‬ی ت‪H‬یدر‪،‬ر تمابرداسدـتوانشه‪9‬ری‪9‬و‪3‬ر‪1‬سوال‪14104000‬دبر اهدتارمتـیه نبمداایراـیشمقدااددیهرش‪9‬ـ‪2‬د‪2‬ه ا‪/0‬س‪0‬ـ‪5 ،‬ت‪22.‬شـ‪0‬ا‪0/‬خ وص‪29‬سـ‪2‬ن‪/0‬ج‪0‬ش ‪239‬‬

             ‫تمرکـبزود‪ .I‬ا‪H‬ین‪ H‬دشارخما‌هصهـداریمتقاییـسر‪،‬همباـرسداادل وگذشـشتههریبهوبروسدـداالشت‪0‬ها‪0‬س‪14‬ت‪.‬بـمقهاتدیرتریفـوقب نداشراانیدمهقناددهی نـارمت‪9‬م‪2‬رک‪2‬ز‪0‬ب‪/‬و‪،0‬دن‪ 5‬ب‪2‬ازا‪2‬ر‪0/0‬‬
             ‫و ‪ 0/0229‬بـود‪ .‬ایـن شـاخص در مقایسـه بـا سـال گذشـته بهبـود داشت ‌هاسـت‪ .‬مقادیـر فوق نشـا ‌ندهنده‬
             ‫نامتم بررکـقزایبـراوند انسبـتازاور بچـنارنچق اهیبـرراطبن اقستـعریت وف ایچننانشچاـخه برص‪،‬طمبقـداقرت‪I‬عر‪H‬یـ‪ H‬کف امیتـر انزش‪1‬ـ‪0‬ا‪/‬خ‪0‬گرصد‪،‬دم‪،‬قـشادهارد‪I‬رق‪H‬اب‪H‬تککاممتـلر از‬

                                            ‫ر‪1‬قا‪0‬ب‪0/‬تگدـرپرباذدزیاد‪،‬رر بشریـاقداهیردرابرانقازباخـروابتهیرکماقمبـود‪.‬ل در بـازار بـرق ایـران خواهیـم بود‪.‬‬

‫رقابت پذیری در بازار برق‬  ‫‪0/026‬‬                                          ‫شاخص سنجش تمرکز در بازار برق‬
               ‫‪HHI‬‬       ‫‪0/024‬‬
                          ‫‪0/022‬‬
                          ‫‪0/020‬‬                                                       ‫مرداد ‪32‬‬                                  ‫شهریور‬
                          ‫‪0/018‬‬
                          ‫‪0/016‬‬                                          ‫تابستان ‪1399‬‬
                          ‫‪0/014‬‬
                        ‫‪1 H0/er0f1i2ndahl Hirschman Index‬‬
                          ‫‪0/010‬‬

                                                   ‫تیر‬

                                                                                                                  ‫تابستان ‪1400‬‬

                                                                                                                  ‫شاخص سنجش رقابتپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

‫یکی از وظایف مهم واحدهای پایش در اکثر بازارهای برق مطرح دنیا بررسی رفتار پیشنهاد قیمت بازیگران‬

‫بازار برق و میزان موفقیت آنها در برنامه آرایش تولید است‪ .‬به همین منظور در مجموعه بازار برق ایران‬

‫نیز از شاخص ‪ ORMOR‬استفاده شده است که میزان تمایل فروشندگان بازار به کسب درآمد بیشتر را‬
‫نشان میدهد‪ .‬هرچه این شاخص به عدد یک نزدیک باشد نشاندهنده نزدیکی‪x‬ق‪e‬ی‪nd‬م‪n I‬ت‪a‬پ‪m‬ی‪ch‬ش‪s‬ن‪ir‬ها‪l H‬د‪ah‬ی‪d‬ب‪in‬ه‪erf‬س‪H‬ق ‪-‬ف‪1‬‬

                                                                         ‫قیمت بازار است‪ .‬رابطه ذیل نحوه محاسبه شاخص ‪ ORMOR‬را نشان میدهد‪.‬‬

‫‪‬‬                 ‫=‬       ‫‪∫0 _() ‬‬
                                                 ‫)‪ ∗ ( − ‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34