Page 68 - پاییز
P. 68
پروژه بازسازی بازار برق آنتاریو (بخش دوم) 682
در فصلنامـه تابسـتان 1400در مـورد پـروژه بازسـازی بـازار بـرق آنتاریـو مطالبـی چنـد عنـوان گردیـد کـه
دانش در حوزه بازار برق
در ایـن بخـش بـه ادامـه ایـن موضـوع پرداختـه م یشـود.
مزایای اولیه بازسازی بازار برق آنتاریو شامل چه موارد ی است؟
صرفـه جویـی در هزین ههـای سـوخت :انتشـار گازهـای گلخانـ های و .O&Mبـازار فعلـی تمـام
هزین ههـا و محدودیتهـای سیسـتم را در تعییـن قیمـت و در مـدار قرارگرفتـن واحدهـا را بـه طـور کامـل در
نظـر نم یگیـرد .ایـن موضـوع م یتوانـد منجـر بـه اسـتفاده از منابـع بـا هزینـه بیشـتر در صـورت موجـود
بـودن منابـع کـم هزینـه شـود .بازسـازی بـازار توانایـی سیسـتم را بـرای شناسـایی و اسـتفاده از منابـع بـا
کمتریـن هزینـه را بـرای مواجـه بـا تقاضـا از طریـق منابعـی همچـون بـادی ،خورشـیدی ،هسـت های ،آبـی،
باتـری و پاسـخ -تقاضـا 1بهبـود م یبخشـد .ایـن امـر باعـث کاهـش هزین ههـای سـوخت ،انتشـار گازهـای
گلخانـ های و هزین ههـای O&Mمرتبـط بـا عملکـرد سیسـتم م یشـود.
کاهـش محدودیتهـای منابـع غیـر آلاینـده :بـازار فعلی بـه طـور کامـل از منابـع موجود اسـتفاده
نم یکنـد و مشـوقهای نوآورانـ های را بـرای تامیـن نیازهـای انعطـاف پذیـری سیسـتم طراحـی نکـرده اسـت.
ایـن امـر باعـث از دسـت رفتـن غیـر ضـروری منابـع غیرآلاینـده 2بـا محـدود کـردن بـاد ،خورشـیدی و
هسـت های و آبـی م یشـود.
افزایـش درآمدهـای صادراتـی و کاهـش هزین ههـای واردات :بازسـازی بـازار انـرژی تعامـات
بهینـ های را بـا همسـایگان رقـم خواهـد زد .ایـن امـر باعـث افزایـش واردات تولیـدات بـا هزینـه کمتـر از
بازارهـای همسـایه م یشـود و تأمی نکننـدگان بـرق آنتاریـو را قـادر م یسـازد تـا زمانـی کـه درآمدهـای
صادراتـی بیـش از هزین ههـای تولیـد باشـد ،بـرق بیشـتری صـادر کننـد.
صرف هجویـی در هزینـه سـرمای هگذاری :انتقـال بـه یـک فراینـد بـا ظرفیـت بیشـتر مبتنـی بر بـازار
کـه همـراه بـا افزایـش انـرژی و مشـوقهای جانبـی بـازار بـوده و رقابـت را بـرای بـرآوردن نیازهـای سیسـتم
بـا هزینـه کمتـر سـرمای هگذاری افزایـش م یدهـد .انتخـاب یـک رویکـرد خنثـی از نظـر فنـاوری زمینـه را
بـرای رقابـت منابـع موجـود و فناوریهـای جدیـدی کـه بـه طـور سـنتی از فرآینـد ظرفیـت کنـار گذاشـته
شــدهاند ،برابــر م یکنــد.
کاهـش فرصتهـای بـازی ، 3پیچیدگـی اداری و پرداختهـای ب یدلیـل :سیسـتم دو مرحلـ های
فعلـی نم یتوانـد هزین ههـای تولیدکننـدگان را پوشـش دهنـد بنابرایـن نیازمنـد معرفـی upliftبـرای رفـع
ایـن ناهماهنگـ ی اسـت .وجـود ایـن ناکارآمدیهـا مشـوقهایی را بـرای همـه شـرک تکنندگان در بـازار (تامین
کننـدگان ،مصـرف کننـدگان و معامل هگـران) ایجـاد م یکنـد تـا از نقایـص فعلـی طراحـی بـازار سـود ببرند.
طراحـی رقابـ ت تـر بـازار م یتوانـد بـه طـور بالقـوه ایـن ناکارآمدیهـا و فرصتهـای بـازی را از بیـن ببـرد.
حمایـت از رقابـت و نـوآوری :قیمتهایـی کـه شـرایط بـازار را بـا دقـت بیشـتری منعکـس م یکنـد
باعـث ایجـاد رقابـت بیـن مجموعـه وسـیعتری از منابـع سـنتی و غیرسـنتی بـرای بـه حداقـل رسـاندن
هزین ههـای سیسـتم خواهـد شـد.
1- Demand Response
2- Non-Emitting Resources
3- Reduced Gaming Opportunities