Page 19 - بهار 96
P. 19
گزارش فصلی بازار برق ایران -بهار 17 96شرکت مدیریت شبکه برق ایران
تولید شاخص رقاب تپذیری بازار برق
بـه گزارش معاونت بازار برق شـرکت مدیریت شـبکه برق ایران ،شـاخص رقابت پذیـری HHIدر ماههای فروردین،
اردیبهشـت و خرداد سـال 96به ترتیب 0.023 ،0.026و 0.022شـد که روندی کاهشـی داشـت .این شـاخص
در مقایسـه بـا ماههای مشـابه سـال گذشـته بهبـود داشت هاسـت .اما همچنان نشـان دهنـده نامتمرکز بـودن بازار
بـرق ایـران اسـت و چنانچـه برطبق تعریف این شـاخص ،مقـدار HHIکمتر از 1ف0ر0/وگشرندد،دگشاـانهدب باـاززاارریب برا رققابت
کامل خواهیم بود .نمودار ذیل بیانگر مقایسـه شـاخص HHIدر فصل بهار در دو سـال متوالی 95و 96م یباشـد.
جهت آشـنایی با نحوه محاسـبه این شـاخص م یتوان به سـایت شـرکت مدیریت شـبکه برق ایران مراجعه کرد.
0.030 HHI Index
0.020
0.010
0.000
فرودین اردیبهشت خرداد
سال 96سال 95
تحلیل رفتار بازیگران و شرایط رقابت در بازار برق با شاخصORMOR1
بازار بر بـقازاایر برـارنق ادیاـرراانیداراسیق سـفق قفیقمیمـتتممششـخخصصییا اسـست،تد،ر نتدیرجنـتهیبنجابهرایبـنانببریایشـیننبهیدرشآرمیـندهبازدیگرآرامنرزدمانقـابیرقابللحصرول
بازیگرا پنحیزشصــمناونهلادیخیوقاااهزبـسدلـبـووحیدباکصزهیوگکـللراظنخرفشویاـانهت تدسولبتیوخددبصایقکیهمص تکـتوالسـنقپظفرسفپیاذزیارفتجتـترهاولشییـوحددر.اببجادیراقهیکایماهـسـتشتمسکقیهداتهفخد.اپبذنذابچینرارییفـتن انه،سهـتشریرراتوژک اد.زی بردیهی
است کهباازیتگـخرااذن بـچانتیوجنهابهساتسرـاتتراژتژییپهیایشنپیهاشدـنهیاداقزیمستوخیودب،ابزخیشگـریا ازندرشآامنـد قساب تلخحصصویل خـصوتدرراوامننطقپارصرفسناظزر اجررای
حراج رام کیاکنهـد .بشـامتویجـدههبهد.ایبنناتبوراضییحنا،ت،هازریمقایکسـاهزانبتاگزرایلگمرناحنن بیاپیتشوـنجههادبقهیماستتبارزایتگژراینه،اکهینپشیـاشننهداهنددقهیدمرآرمدت خرود،
بخشی اپزیشدـنرآهامددشـقادبه آلنهاحسـصتوبا النتگخراولدمنراحنمنی پطیقشاـنهصادرفقنیمظرت بام قییمکنتد.سـبقا تف بوازاجرهک به نهشاـیانندتهنودهضرکیلحدارآمتد،قاابزلمقایسره
پیشـنهاد نیروگاههاسـت ،م یتـوان به عنوان شـاخصی جهت تحلیـل رفتار بازیگران اسـتفاده کرد .این شـاخص به
انتگرال مصنـوحرنتیزیپریتعشرنیهافدمقییشمـود.ت بازیگران ،که نشان دهنده درآمد پیشرنهاد شرده آنهاسرت برا انتگررال
منحنی پیشنهاد قیمت با قیمت سقف بازار که نشان دهنده کل درآمد قابل پیشرنهاد نیروگاههاسرت،
میتوان به عنوان شاخصی جهت تحلیل رفتار بازیگران استفاده کرد .این شاخص بره صرورت زیرر
1. Offeredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue تعریف میشود.
P
OF pdp
ORMOR 0