Page 22 - paeez-97
P. 22

‫بازار نسبت ًا متمرکز ‪0.1 <  < 0.18‬‬                                                               ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬

                             ‫‪ > 0.18‬‬  ‫بازار بهشدت متمرکز‬

‫نمودار شاخص ‪ HHI‬در پاییز ‪ 97‬و ‪ 96‬در ادامه نمایش داده شدها ست‪ .‬شاخص رقابتپذیری ‪ HHI‬در‬

‫گزارماههشافیصملهر‪،‬ی بآباازانروبآرذرق اسیارلا ‪7‬ن‪-9‬بهپاتئريتیزب‪ 7‬د‪9‬ارای م‪8‬ق‪1‬ادیر ‪1‬ش‪3‬ر‪0‬ک‪،0/‬ت‪4‬م‪3‬دی‪/0‬ر‪0‬ی وت‪35‬ش‪0‬ب‪/‬ک‪0‬هم بیبراقش اد‪.‬ی اریاننشاخص‬

‫در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته بصورت بسیار جزئی تغییر داشتهاست‪ .‬مقادیر فوق نشاندهنده‬

                                                                                                                   ‫نامتمرکز بودن بازار برق ایران است‪.‬‬

              ‫‪0/037‬‬                                                                                 ‫شاخص ‪HHI‬‬
              ‫‪0/036‬‬
‫‪ORMOR‬‬         ‫‪0/035‬‬                                                                                                                                                                            ‫رقابت‌پذیری بازار برق‬
         ‫‪HHI‬‬  ‫‪0/034‬‬
              ‫‪0/033‬‬
              ‫‪0/032‬‬
              ‫‪0/031‬‬
              ‫‪0/030‬‬

                                                  ‫آبان مهر‬                                                                 ‫آذر‬
                                                                  ‫پاییز ‪ 97‬پاییز ‪96‬‬

                                                                                                                   ‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                                                                              ‫شاخشاخصصسنسنججششررققااببتت‌پپذیذیرری بیا بزاارزبارر بقر‪R1‬ق‪ORMOORRM1O‬‬

‫یکـ ییکازی اوزظاویظـایففممهـهمم ووااححددههاـاییپاپیایـش دشر ادکرثارک بثاـزارربهاازاریهبـراقیمبـطررقح مدن‪x‬یطا‪e‬ـ ب‪d‬رر‪n‬حر‪I‬سد‪n‬نرر‪a‬یرـ‪m‬ای‪h‬ب‪c‬رر‪s‬فر‪r‬ت‪i‬اسر‪H‬ـ پ‪l‬یی‪ah‬رشف‪d‬ررت‪n‬ر‪i‬ـن‪f‬ا‪r‬هرا‪e‬پدی‪H‬ق‪1‬شیـمنهتاد‬
‫قیم بـازیت بگارازینگبـارزاارنببرـاقزاور بمـیرزاقنومومفیقـیزاتن آنمهوافقدیرـ برتناآمنههـآ‪8‬ارا‪1‬یدر بشرنتاوملیـهد اآرسایررـت‪.‬ش بتهولیهـمید انسمـنظت‪.‬وبرـدهرهممجیـمونعمهنباظزاـرور‬
‫در مجموعــه بــازار بــرق ایــران نیــز از شــاخص ‪ ORMOR‬اســتفاده شد‌هاســت کــه میــزان اشــتیاق‬
‫فرو بشرـنق ادیگراانن بنـیاززاارز بـشهاخکسصـب‪OR‬درآ‪M‬م‪R‬ـد‪ O‬بایسشتـفتاردهرا نششدـهاانسمت‌یدکههـمدی‪.‬زاهنـ ار شچتـیاه اقیـفرنو ششـنادخگانص بباـزاهر بعهـدکد یسـبک‬
‫نزدیـدـرآمک بدابیشــشدت نر رشاــناش‌نادنهنمدهیدنهزددی‪.‬کهــریچقهی امیــنتشپایخشــصن بهاهدعید بدــیهکسنــزقدیفکقیبامـشـدتن بـشـاازانرد اهنسـدـه نت‪.‬زدریابکطیــ قهیذمیــتل‬

     ‫نحــپویهشمنهحادسـیـببه سشـقـافخقیصمت‪ R‬ب‪O‬ازا‪M‬ر ا‪R‬س‪O‬تر‪.‬ا نرابشطــهانذیمل ‌یندحهوــهدم‪.‬حاسبه شاخص ‪ ORMOR‬را نشان میدهد‪.‬‬

‫‪‬‬  ‫=‬  ‫‪∫0 _() ‬‬
                             ‫)‪ ∗ ( − ‬‬

                                                  ‫‪ :_()‬تابع پیشنهاد قیمت مجموع واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬

                                                                                              ‫‪ :‬مجموع قابلیت ابراز واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬

                                                                                                                   ‫‪ :‬سقف قیمت بازار‬

‫‪ :‬مجموع حجم معاملات تخصیص دادهشده خارج از بازار برق به واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬

‫در ادامه بهمنظور پایش رفتار فروشندگان و حفظ امانت در اطلاعات آنها صرفا با توجه به نوع تکنولوژی‬

‫در اتداولمیـده ببر‌همقنوظ نـوورع پماایلـکیشترنفیترـاورگافهرهواشگـزناردشگاینازو وحضفـعیظتامایانـنتشادخر اصطلااراعئـها شتدآنهاهـسات‪.‬صرفـا بـا توجـه بـه نـوع‬

 ‫تکنولـوژی تولیـد بـرق و نـوع مالکیـت نیروگا‌ههـا گزارشـی از وضعیـت ایـن شـاخص ارائـه شد‌ه‌اسـت‪.‬‬

                                 ‫شاخص ‪ ORMOR‬به تفکیک تکنولوژی در پاییز ‪97‬‬

      ‫‪1/0‬‬

‫‪0/9‬‬

‫‪0/8‬‬

‫‪1. Off0e/re7dable Revenue to Maximum Offeredable Revenue‬‬

‫‪0/6‬‬

‫‪0/5‬‬

                             ‫سیکل ترکیبی‬                                                      ‫گازی‬            ‫آبی‬          ‫بخار‬

                                                  ‫مهر ‪97‬‬                                            ‫آبان ‪97‬‬        ‫آذر ‪97‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27