Page 25 - spring-99
P. 25

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

‫رقابت پذیری در بازار برق‬                                                                                                                            ‫شاخصشسانخجص سشنتجمرشکتمزربکاززابارزبارر برق ‪1‬ق‪HHHHII1‬‬

‫شـاخ شاص تخشمارصخکـسزصن‪I‬تجم‪H‬رشک‪H‬زتی‪I‬مـر‪H‬کک‪H‬زایبزاابزکازارارزبهاربـازاق‪1‬ری‪I‬ها‪H‬سیـ‪H‬نسجنجششمیمـیززاانن ققـدردرت بتا بزاـراازاسر اتسـکهتدرکـادهامدهر افرداممرهو فلرممحوالسرمبهحاایسرـنبه‬

                                                                                                                                                                                     ‫ایـن شـاخشاخص آوصرآدو‌هردشهدش‌هادهساـستت‪::‬‬
‫شاخص تمرکز ‪ HHI‬یک از ابزارهای سنجش میزان قدرت بازار ا ست که در ادامه فرمول محا سبه این‬
‫‪=∑==1(∑=<<1 0)(02.0.11 )2‬‬
                                                                                                                                                                                     ‫شاخص آوردهشده است‪.‬‬

                                                                                                                           ‫رقابت بالا‬                                                ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬
                                                                                                                           ‫بازار نامتمرکز‬
                                                                                                                                                                                     ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬   ‫‪:‬‬
‫بارزقاارب نتسببتااًلامتمرکز ‪0.1 < < <0.018∙ 01‬‬                                                                                                                  ‫تولید بنگاه ‪i‬ام‬  ‫می ‪‬زا‪:‬ن‬

                                                                                                                                                                                     ‫تعداد تولیدکنندگان‬

‫بابزاازرارنابمهتشمدرکتزمتمرکز ‪ >0.1<8 0 ∙ 1‬‬                                                                                                                  ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬

‫بازار نسبت ًا متمرکز ‪0 ∙ 1 <  < 0 ∙ 18‬‬                                                                                                                                   ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬

‫د‪7‬سر‪9‬رااددالرمباـا‪8‬زداها‪9‬رمنببهرمهانهیشمتـادریتتیشرشمتدابدمادرددهاکهرزاششـدیهادمهقساراتسد‪8.‬یـر‪1‬ش∙ات‪0.‬خ‪50‬ش‪0‬ـ‪/‬ص>ا ‪0‬ر‪‬خ‪‬ق‪‬ا‪‬ب‪4‬ص‪3‬تپ‪0‬رر‪/‬قاذ‪0‬بیرو‌تپی‪1‬ذ‪3I‬ی‪0‬ـ‪/H‬ر‪H0‬ی ‪1295‬‬  ‫‪ 98‬و‬      ‫نمودار شاخص ‪ HHI‬در فصل بهار‬                     ‫نمـودار‬

                                                                                                                                                                           ‫وخر‪9‬دا‪9‬د‬  ‫شـدارخماهصها‪I‬ی‪H‬فر‪H‬وردردیفنص اـردلیببههـاشرت‪8‬و‪9‬‬

‫‪ HHI‬ندمرودمامار‌هیهبشاـاـشاخد‪.‬یصفای‪I‬رون‪H‬رد‪H‬شیاـدـخرنف‪،‬صاصردلردیببگهاهذررشا‪8‬ـزـ‪9‬ماوتههو‪9‬ا‪9‬یخدـفـررراودداراددمیهمننــتماااهیخسرشــدااداددلرهون‪9‬شد‪9‬دبرهـوـابهسهتتکر‪.‬اتهیشـاـشخبداصداشرتاقهابیکتمهپقنذایشداریـنـی ار‪I‬ز‪H4‬کر‪H9‬ا‪2‬ه‪/0‬ش‪،0‬‬

‫‪0/264‬درومات‪5‬همه‪5‬را‪2‬کیز‪/0‬فدر‪0‬روربمادزیا‌یبران‪،‬بشاررـقددیا‪.‬باسهیـشتنوت اویشـنخاردخدرادحاصلمایهدسرسامتقلاکیه‪ 9‬اس‪9‬یـبنهه تبشرـاتایخبهبـصاداردرارسیمـقامایقالسدیگهربذا‪4‬شم‪9‬ـاهت‪2‬هه‪0‬ر‪/‬اک‪0‬ا‪،‬یه‪4‬مـ‪6‬ش‪2‬ر‪/‬اشب‪0‬هداوسش‪5‬رـا‪5‬ل‪2‬ت‪0.‬گ‪/‬مذ‪0‬قشاردتیهـر‬
‫فـوق نمشیبـااافش‌زناد‪.‬ید اهینشندداهشنشااتمخهتاسمصرتکد‪.‬رـکزمهبقااـییونسدهمنیببازاـبانهزاااررفزبایـسارلشق اگدیرذـفشرارتوهنرادکیاسهـن ماتش‪.‬هدقاابشلتت‪.‬ومجقاهدیوردفروماقه نهاشای انرددهینبدههشنرامتتمورکخزررداد‬

‫بودنجباززیاریبارسق اتیرکاهن اعلستت‪.‬آنرا میتوان در افزایش سهم تولید واحدهای آبی در فروردین ماه دانست‪ .‬در حالت‬

‫کلی مقادیر فوق نشاندهنشادخه ناصمتسمنرجکزشبترموردکنز بارازازارربربرقردقر ابیهراررا‪9‬ن‪9‬ا وسر‪98‬ت و چنانچره مقردار ‪ HHI‬کمترر از‬

            ‫‪0/055‬‬

         ‫‪0/01‬گردد شاهد بازار با رقابت بالا خواهیم بود‪0/050 .‬‬
‫رقابت پذیری در بازار برق‬
                         ‫‪HHI‬‬  ‫‪0/045‬‬

                              ‫‪0/040‬‬

                              ‫‪0/035‬‬

                              ‫‪0/030‬‬

                              ‫‪0/025‬‬

                              ‫‪0/020‬‬

                              ‫‪0/015‬‬

                                                                                                                           ‫فرودین‬                   ‫اردیبهشت‬                         ‫خرداد‬

                                                                                                                                           ‫بهار ‪98‬‬                         ‫بهار ‪99‬‬

‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬                                                                                                               ‫‪25‬‬
                                                                                                                                               ‫‪26‬‬
      ‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬

‫‪1- Herfindahl Hirschman Index‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30