Page 25 - summer-99
P. 25

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

‫رقابت پذیری در بازار برق‬                                                                                      ‫شاخصشاسخنصج سنشجتمشرتکمزر بکاززباارزابر بررقق‪HHHHII11‬‬

‫ایشـناخشـاشصاختخشماصرخصکآـوسرصزندت‪‌I‬هجم‪H‬رشـکش‪H‬زدتیه‪I‬ـما‪H‬رسکک‪H‬ـازیزبتاا‪.‬بکززاااررز باهبـرزااقر‪1‬یه‪I‬اس‪H‬یـن‪H‬سجنجششمیمـیززاانن ققـدردرت بتابزاـرازاارساستـکهت دکرـ اهدادمرهافدارممهوفلرمموحالسمبهحاایسـنبه‬

                                                                          ‫شاخص آوردهشدهاست‪.‬‬

‫سنجش میزان قدرت بازار ا ست که در ادامه فرم‪2‬و)‪‬ل‪‬م‪(‬حا‪=1‬س‪∑‬به=ای‪‬ن‪‬‬              ‫شاخص تمرکز ‪ HHI‬یک از ابزارهای‬
                                                                                                                         ‫شاخص آوردهشده است‪.‬‬

‫‪‬‬                    ‫‪‬‬    ‫‪<(<00 ).0.211‬‬  ‫رقابت بالا‬                                  ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬
                               ‫∑=‬                                                  ‫بازار نامتمرکز‬                             ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬

                                ‫‪=1‬‬

‫بازار نرسقاببت ًاتمبتالمارکز ‪0.1 << <00∙.0118‬‬                                                            ‫‪:‬م‪‬ی‪:‬زتاعنداتدولتیولدیبندکگانهن ‪i‬داگمان‬

                               ‫بازاربابزاهرشنادمتتممرتکمزرکز ‪> 0<.108∙ 1‬‬                                     ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬

                               ‫بازار نسبت ًا متمرکز ‪0 ∙ 1 <  < 0 ∙ 18‬‬                                                ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬
                  ‫شاخص ‪ HHI‬در تابستان ‪ 97‬و ‪ 98‬در ادامه نمایش داده شدهاست که در ماههای تابستان ‪ 98‬به ترتیب‬

‫نمــودار دشارـاـایخمقاصدی‪I‬ر‪2H94H‬د‪0‬ر‪ /‬ف‪0‬ص‪8‬ــ‪28‬ل‪0‬ت‪/‬اب‪0‬سوــ‪8‬ت‪7‬ا‪2‬ن‪908/0‬مویبا‪9‬با‪9‬شزادرد‪.‬براهیاشداندمـتـشامهتخنممراصکیزـدـر مقشایداسد‪8‬هه‪ 1‬ب∙اشـ‪0‬ـساد>ه‪‬ل‪‬ا‪‬گ‪‬س‪‬ذ‪‬ـ‪‬ـشتته‪ .‬بشـصـوارختص ‪1295‬‬
‫رقاب ‌تپنمذیوبـداسرریایرشا‪I‬جخ‪H‬زئ‪H‬صی ا‪I‬دفرز‪H‬ایما‪‌H‬هشدهرـداافشیص تتلیتوـابنر‪،‬سشامتاـنرنددها‪8‬ند‪9‬دوهوناش‪9‬مـت‪9‬همردریرکوازردبامومـدهاهنن بمااسیزـاار بشلرد‪9‬اقد‪9‬اهیبرـاشهندتاهراستیستـ‪.‬ت‪.‬بشداارخایصمرققابدیتـپرذی‪8‬ر‪4‬ی‪،0/02‬‬

‫‪H0I/0245‬و‪3H‬در‪4‬م‪2‬اه‪/0‬ها‪0‬یم تی‌یبرا‪،‬شمـرددا‪.‬دایوـ شنهرشیـوارخماهصسادرلم‪9‬قا‪9‬ی بسهـتهرتبیـابسداـراالیگمقذادشیـرته‪48‬کا‪2‬ه‪/0‬ـ‪،0‬ش‪5‬د‪4‬ا‪2‬ش‪/‬ت‪‌0‬هاوس‪3‬ـ‪24‬ت‪/0.‬م‪0‬قادیـر‬
‫فـوق نمشیبـااش‌ندد‪.‬هایندنه نشاامختمصرکدـرزمبقـایودسهن بباـاسزاارشلباـخگرذصقش‪I‬اتی‪H‬هـ‪H‬رکاادهرن اتابشسـسدتااتشنتوه‪8‬ا‪9‬چسوناتن‪97.‬چمـقاهدبیررطفبوـق نق تشاعرنیدـهنفداهی ن‪0‬ـا‪3‬م‪0‬نت‪/‬م‪0‬شرـکازخص‪،‬‬

‫مقـداربو‪I‬د‪H‬ن ب‪H‬ازاکرمبترـقر اایزرا‪1‬ن‪0‬ا‪/‬س‪0‬گتـوردچد‪،‬نانشچـها بهردطبرقاقبـتعرتی کفا امیـنلشدارخبـاصز‪،‬ارمبقـداررق‪I‬ای‪H‬ـ‪H‬راکنمتخرواازهی‪1‬ـ‪/0‬م ب‪0‬ـگرودد‪.9‬د‪/0،2‬ش‪0‬اهد‬

‫رقابت پذیری در بازار برق‬     ‫رقابت کامل در بازار برق ایران خواهیم بود‪0/028 .‬‬
                      ‫‪HHI HHI‬‬
                               ‫‪0/027‬‬

                               ‫‪0/026‬‬                                               ‫شاخص سنجش تمرکز بازار برق در تابستان ‪ 99‬و ‪98‬‬

                               ‫‪00//002350‬‬

                                                                                   ‫شهریور مرداد تیر‬

                               ‫‪0/025‬‬                                                               ‫تابستان‪97‬‬  ‫تابستان ‪98‬‬

                               ‫‪0/020‬‬

                               ‫‪0/015‬‬

         ‫‪0/010‬‬                                                                                                ‫مرداد‬              ‫شهریور‬
                                 ‫تیر‬                                                                              ‫تابستان ‪99‬‬
                                                                                   ‫تابستان ‪98‬‬
‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬
                                                                                                   ‫‪23‬‬
    ‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬

                                                                                                   ‫‪26‬‬

‫‪1- Herfindahl Hirschman Index‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30