Page 20 - tabestan-97
P. 20

‫پذیری ‪ HHI‬در ماههای تیر‪ ،‬مررداد و شرهریور سرال ‪ 79‬بره ترتیرب مقرادیر ‪ 6/632 ، 6/633‬و ‪6/632‬‬
‫میباشد‪ .‬این شاخص در مقایسه با ماههای مشابه سال گذشته افزایش داشتهاست کره ایرن موضروع برا‬
‫توجه به افزایش کمبود تولید در تابستان امسال نسبت به سرال قبرل قابرل توجیره اسرت‪ .‬مقرادیر فروق‬

‫گزار نششافندصلهندیهب ناازماترمبررکزقبایودران بناز‪-‬ارتاببرسقتاایرانن‪7‬ا‪9‬ست و‪20‬چنانچهش بررکطبرت م تدعیررییرتف ایشربنکهشبرارخق ایص‪،‬رامقنردار ‪HHI‬‬

‫کمتر از ‪6/61‬گردد‪ ،‬شاهد رقابت کامل در بازار برق ایران خواهیم بود‪ .‬همچنین برا حرکرت بره سرمت‬
         ‫ماههای گرم سال شاهد افزایش رقابتپذیری در بازار برق هستیم که نکتهای قابل تامل است‪.‬‬

         ‫‪٠/٠33‬‬                                                               ‫‪HHI Index‬‬

         ‫‪٠/٠31‬‬

‫‪HHI‬‬      ‫‪٠/٠27‬‬                                                                                                                                                                 ‫رقابت‌پذیری بازار برق‬

    ‫‪ORMOR‬‬‫‪٠/٠29‬‬

         ‫‪٠/٠25‬‬

                              ‫شهریور مرداد تیر‬
                                                                             ‫تابستان ‪79‬‬  ‫تابستان ‪79‬‬

‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬                                        ‫رقابت پذيري در بازار برق‬

                                       ‫شاخص سنجش رقابت‌پذیری بازار برق ‪ORMO1R2 1‬‬

‫یکـی از وشظاایخـصف مسنهـجمشوارقحابدهتپـاذيیر پيایباـزارش بردرقا‪٣‬ک‪R‬ثـ‪O‬ر ب‪M‬ازا‪R‬ر‪O‬هـای بـرق مطـرح دنیـا بررسـی رفتـار پیشـنهاد‬

‫قیمـت بايزیكگيـ ارازنو بظاـيازافر مبهـرمقواوحدمهیاـيزاپاني مشوفدقری اـكثتر بآانزهاـراهادير ببررناقممـطهرآحرایدنـيا بشررتسولــیــيد ارفتساـر پيت‪.‬شبــــنههاهدمقیيـمنتمنظـور‬
‫در مجمو بعاـزـيهگبراــنا بزاارزابرـبـررقق اویـمـيزرااننمنویفـقـيز اتزآنهشاــدارخبرناصمه‪R‬آرا‪O‬ي‪M‬ش‪R‬تول‪O‬ي اد اسـسـتفت‪.‬ا بدهه هشميد‌هنا مسنــظورت دکرــمهجممیوـعـهزابانزاارشــتیاق‬
‫فروشـند بگارقن ابيـراازنارنيبزـاهز کشاسـخبصدر‪R‬آ‪O‬مـ‪M‬د‪R‬بی‪ O‬اشـستتفرادرها نششدـهاانسمت‌یكدههمـيزدا‪.‬نهاـشرتياچقـ فهرایوـشنندگشاـنا بخازارصببهـكهسعـبدد یـک‬

‫نزدیــک بادرشآمــددبينششتــرارا‌ن ندهشنادنهمنيزددهیدک‪.‬ــهری قچیهمايــنتشپایخشــصن بهاهدعدیدبيــهك نسزــديقكف باقیشمدــنشتابنــداهزنادرهانسزـدـيكت‪.‬يرقايبمطــته ذیــل‬

          ‫نحــوه م پحياشسنـهـابدهي بشهــاسقخفصقيم‪OR‬ت با‪M‬زا‪R‬ر ا‪O‬سرات‪.‬ن رشابــطاهنذيمل‌یندحهوـهـ مد‪.‬حاسبه شاخص ‪ ORMOR‬را نشان ميدهد‪.‬‬

‫�‪‬‬  ‫=‬  ‫‪∫٠���� ()� ‬‬
                          ‫)�‪��� ∗ (� − ‬‬

                                   ‫�)‪ :(‬تابع پيشنهاد قيمت مجموع واحدهاي نيروگاهي مالك ‪i‬ام‬
                                                 ‫�‪ :‬مجموع قابليت ابراز واحدهاي نيروگاهي مالك ‪i‬ام‬
                                                                               ‫���‪ :‬سقف قيمت بازار‬

              ‫�‪ :‬مجموع حجم معامﻼت تخصيص دادهشده خارج از بازار به واحدهاي نيروگاهي مالك ‪i‬ام‬
         ‫در ادامه بهمنظور پايش رفتار فروشندگان و حفظ امانت در اطﻼعات آنها صرف ًا با توجه به نوع تكنولوژي‬

‫در ادامـه تبول‌هيمدن بظرـقوروپنایوـع ماشلكريفتتـانيررفورگواهشهاـنگدزاگراشنيوازحوفـضعظي امتانايـنتشادرخ اطصل اارعائـاه شتدآنهاهسـات‪.‬صرفـاً بـا توجـه بـه نـوع‬

‫شد‌‌هاسـت‪.‬‬  ‫ارائـه‬     ‫شـاخص‬  ‫ا‪٧‬ی‪٩‬ـن‬  ‫مالشکایخـصت ن‪R‬ی‪O‬رو‪M‬گ‪R‬ا‌ه‪ O‬بههـاتفگكيزاكر تشكـنولیواژزيودرضتعابیسـتانت‬  ‫نـوع‬  ‫و‬  ‫بـرق‬  ‫تولیـد‬  ‫تکنولـوژی‬

             ‫‪١/٠٠‬‬

            ‫‪٠/٩٨‬‬

            ‫‪٠/٩٥‬‬

            ‫‪٠/٩٣‬‬

            ‫‪٠/٩٠‬‬

‫‪1. Offeredable٠R/e٨v٨enue to Maximum Offeredable Revenue‬‬

                ‫‪٠/٨٥‬‬

                          ‫سيكل تركيبي‬                                        ‫گازي‬        ‫آبي‬                       ‫بخار‬

                                       ‫شهريور ‪ ٩٧‬مرداد ‪ ٩٧‬تير ‪٩٧‬‬

‫‪٣Offeredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25