Page 25 - winter99
P. 25

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                                                ‫شاخص سنجش تمرکز بازار برق‪HHI1‬‬

                                               ‫شاخص سنجش تمرکز بازار برق‪HHI 1‬‬

      ‫شـشااخخصصتتممررککـزز‪HHHHII‬ییـک اکزاازبازبازرارهاهـیایسنسـجنجش میشزامینـ قزادنرقـت بدارزارت ابـاسزارتاکسـه دترکاـداهمهدرفاردامموهلفمرمحاولسبمهحایسنـبه‬

                                                                                                ‫ایشناخشـاصخآورصدهآوشردد‌ه اشـسدته‪.‬اسـت‪.‬‬

      ‫‪‬‬        ‫=‬   ‫‪‬‬   ‫‪(‬‬    ‫‪2‬‬

                             ‫∑‬                          ‫)‬

                             ‫‪=1‬‬

                             ‫‪ < 0 ∙ 01‬‬           ‫رقابت بالا‬                         ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬

                                 ‫‪ < 0 ∙ 1‬‬        ‫بازار نامتمرکز‬                     ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬

                          ‫بازار نسبتاً متمرکز ‪0 ∙ 1 <  < 0 ∙ 18‬‬                     ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬

                             ‫‪ > 0 ∙ 18‬‬           ‫بازار بهشدت متمرکز‬

      ‫نمودار ارائه شده در ذیل‪ ،‬شاخص ‪ HHI‬در زم ستان ‪ 98‬و ‪ 99‬را برر سی میکند‪ .‬شاخص رقابتپذیری‬
      ‫نمــودار ارائــه شــده در ذیــل‪ ،‬شــاخص ‪ HHI‬در زمســتان ‪ 98‬و ‪ 99‬را بررســی م ‌یکنــد‪ .‬شــاخص‬
‫‪1295‬‬  ‫رق‪I‬اب‪‌ H‬ت‪H‬پدذیرــمارههیا‪I‬ی‪H‬د‪H‬ی‪،‬دبرهمما‌هنهـوـااسیفنددی‪،‬سباهلمــ‪99‬نبوهاتسرتــیفنبددارساــیا ملقا‪9‬د‪9‬یربــ‪2‬ه‪6‬ت‪2‬رت‪/0‬یـ‪0‬ـ‪،‬ب‪61‬دا‪2‬را‪/0‬ی‪0‬موقا‪3‬دی‪7‬ــ‪2‬ر‪602/0‬ب‪2‬و‪0‬د‪،0/‬‬

      ‫‪1‬ک‪6‬ه‪2‬د‪0‬ر‪ /‬ا‪0‬سوـف‪3‬ن‪7‬د‪2‬م‪0‬ا‪/‬ه‪0‬ببهـبویدشکــتهریدرن امسقـدافرندخموـداهربـسـهیبیدهشاـستـریت‪.‬ن مشقـاـخدارصخـسوـدنرجسـشی تدمه ارکسزـ باتز‪.‬ارشـدارخدیصماسهـن‪9‬ج‪9‬ش‬

      ‫تنمسربکـتز بـهازداریدمراهد ‪8‬ی‪9‬م اـناهدک‪9‬ی‪ 9‬انفزساـیبشتیباـفتههددیر محـالهیک‪8‬ه‪ 9‬ادنرددکوـ میااهفزدایـگر رشوینافدتایـهندرشاحخالیصکـدره مدقرایدوسهمـباهقبدیلگـر‬

      ‫رنونزـولدیایبـودنه اشـساـخت‪.‬صتمدارممیقایمقاسـدیهربـفاوققبـنشلـنازونلدـهنی بدـهونادمهتامسرـکزت‪.‬بتومدامنـبازیارم بقاردیقـایررفاـنو اقسنـشتـاو‌ندچهنانندچههناممقتدماررکز‬
      ‫بـ‪I‬و‪H‬د‪H‬ن بکـامزتاررباـزر‪1‬ق ا‪0‬ی‪/‬ـ‪0‬راگرنداد‪،‬سـشاتهودچرنقاابنچتـکهاممقلـددارر ب‪I‬ازا‪H‬ر ب‪H‬رکقماتیـرار انزخ‪1‬و‪0‬ا‪/‬ه‪0‬یگمـبرودد‪.‬د‪ ،‬شـاهد رقابـت کامـل در بـازار‬

                                                                         ‫بـرق ایـران خواهیـم بـود‪.‬‬
‫رقابت پذیری در بازار برق‬
                                                                                                ‫رقابت پذیری در بازار برق‬
                   ‫‪HHI‬‬
                                                    ‫شاخص سنجش تمرکز بازار برق در زمستان ‪ 99‬و ‪98‬‬

                          ‫‪0/030‬‬

                          ‫‪0/025‬‬

                          ‫‪0/020‬‬

           ‫‪0/015‬‬                                                             ‫بهمن‪26‬‬              ‫اسفند‬

      ‫‪1 Her0fi/n0d1a0hl Hirschman Index‬‬
                                   ‫دی‬

                                                                         ‫زمستان ‪98‬‬   ‫زمستان ‪99‬‬

                                                 ‫شاخص سنجش رقابتپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

      ‫یکی از وظایف مهم واحدهای پایش در اکثر بازارهای برق مطرح دنیا بررسی رفت‪x‬ا‪e‬ر‪d‬پ‪n‬ی‪n I‬ش‪a‬ن‪m‬ها‪ch‬د‪rs‬ق‪i‬ی‪H‬م‪ahl‬ت‪d‬با‪in‬ز‪f‬ی‪er‬گ‪H‬را ‪-‬ن‪1‬‬
      ‫بازار برق و میزان موفقیت آنها در برنامه آرایش تولید است‪ .‬به همین منظور در مجموعه بازار برق ایران‬
      ‫نیز از شاخص ‪ ORMOR‬استفاده شده است که میزان تمایل فروشندگان بازار به کسب درآمد بیشتر را‬
      ‫نشان میدهد‪ .‬هر چه این شاخص به عدد یک نزدیک باشد نشاندهنده نزدیکی قیمت پیشنهادی به‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30