Page 29 - bahar
P. 29

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                                                                            ‫شاخصشاسخنصج سنشجتمشرتکمزر بکاززباارزابر بررقق‪HHHHII11‬‬

‫شـاخص تشمارخکـصز ت‪I‬م‪H‬رک‪H‬ز ی‪I‬ـ‪HH‬ک ایز ابکزاازر اهبـزاارهیاسیـنسنججششمیمیـززاانن ققـدردرت باتزباـراازارسمت‌یبکاهشدـردا ندامحهـوفهرمموحلامسـحابهسبآهنابیدنین‬
                                                                              ‫شــرح است‪:‬‬

                                                                          ‫شاخص آوردهشدهاست‪.‬‬

‫‪‬‬                 ‫=‬   ‫‪‬‬    ‫‪(‬‬    ‫‪2‬‬

                                ‫∑‬                           ‫)‬

                                ‫‪=1‬‬

                                ‫‪ < 0/01‬‬              ‫رقابت بالا‬                             ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬

                                    ‫‪ < 0/1‬‬           ‫بازار نامتمرکز‬                         ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬

                               ‫بازار نسبتاً متمرکز ‪0/1<  < 0/18‬‬                             ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬

                                ‫‪ > 0/18‬‬              ‫بازار بهشدت متمرکز‬

                  ‫شاخص ‪ HHI‬در تابستان ‪ 97‬و ‪ 98‬در ادامه نمایش داده شدهاست که در ماههای تابستان ‪ 98‬به ترتیب‬

‫نمــودار دشاـرـاایخمقاصدی‪I‬ر‪29H4H‬در‪/0‬ف‪0‬صـ‪8‬ـ‪8‬ل‪ 2‬ب‪/0‬هـ‪0‬ـاور‪01/0420708‬وم‪1‬یب‪0‬ا‪4‬ش‪1‬د‪.‬دایر اندامشـاـخه نصمایدـرـ مقاشیداسدههباشــسادله اگسذــشتته‪ .‬بشصــوارختص ‪219‬‬

             ‫رقاب ‌تپذیبـسریایر ‪I‬جز‪H‬ئی‪ H‬افدرزایما‌هشهـدااشیتفروونرشدایـندن‪،‬ه انرددهینبامهتشمـرکزت بوودخـن برادزاادر بمرـاقه ایسراـان الس‪01‬ت‪ 14.‬به ترتیـب دارای مقادیر‬
             ‫‪ 0/024 ،0/023‬و ‪ 0/023‬م ‌یباشــد‪ .‬ایــن شــاخص در مقایســه بــا ســال گذشــته کاهــش داشت ‌هاســت‪.‬‬
             ‫مقادیـر فـوق نشـا ‌ندهنده نامتمرکـز بـوشادخن بصـ‪I‬از‪H‬ار‪H‬بدـررتابق اسیتاـرنا‪8‬ن‪9‬ا وسـ‪97‬ت و چنانچـه برطبـق ت‪0‬ع‪03‬ر‪/‬ی‪0‬ـف ایـن‬

              ‫شـاخص‪ ،‬مقـدار ‪ HHI‬کمتـر از ‪0/01‬گـردد‪ ،‬شـاهد رقابـت کامـل در بـازار بـرق ایـران خو‪9‬ا‪2‬ه‪0‬ی‪0/‬ـم بـود‪.‬‬

‫رقابت پذیری در بازار برق‬       ‫رقابت پذیری در بازار برق ‪0/028‬‬

                   ‫‪HHI‬‬         ‫‪0/027‬‬

                          ‫‪HHI‬‬  ‫‪0/026‬‬                             ‫شاخص سنجش تمرکز بازار برق‬

                             ‫‪0/00/20625‬‬                          ‫مرداد تیر‬                              ‫شهریور‬

                             ‫‪0/025‬‬                                               ‫تابستان‪97‬‬  ‫تابستان ‪98‬‬

                             ‫‪0/024‬‬

                             ‫‪0/023‬‬

                             ‫‪0/022‬‬

    ‫‪0/021‬‬                                                                        ‫اردیبهشت‪23‬‬             ‫خرداد‬
‫‪1 He0r/f0i2nd0 ahl Hirschman Index‬‬

                           ‫فروردین‬

                                                                 ‫بهار ‪1400‬‬                  ‫بهار ‪1401‬‬

                                                                                 ‫شاخص سنجش رقابتپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

 ‫یکی از وظایف مهم واحدهای پایش در اکثر بازارهای برق مطرح دنیا بررسی رفتار پیشنهاد قیمت بازیگران‬
 ‫بازار برق و میزان موفقیت آنها در برنامه آرایش تولید است‪ .‬به همین منظور در مجموعه بازار برق ایران‬
‫نیز از شاخص ‪ ORMOR‬استفاده شده است که میزان تمایل فروشندگان بازا‪ex‬ر‪d‬ب‪n‬ه‪n I‬ک‪a‬س‪chm‬ب‪irs‬در‪H‬آ‪l‬م‪h‬د‪da‬ب‪n‬ی‪rfi‬ش‪e‬تر‪ H‬را‪1-‬‬
 ‫نشان میدهد‪ .‬هرچه این شاخص به عدد یک نزدیک باشد نشاندهنده نزدیکی قیمت پیشنهادی به سقف‬

                       ‫قیمت بازار است‪ .‬رابطه ذیل نحوه محاسبه شاخص ‪ ORMOR‬را نشان میدهد‪.‬‬

                 ‫‪∫0 _() ‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34