Page 30 - bahar
P. 30

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                            ‫شاخص سنجش رقابتپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

                                ‫شاخص سنجش رقاب ‌تپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

‫ییککـییااززووظظااییـف مفهممهـوامحوداهحادیهپـااییشپادیرـ اکشثردبرازااکرثهـاریبابزرارقهمـاطری بحـدرنیاق بمررطـسریحرفدنتایرـاپبیرشرنسهاـدیقیرفمتاتر بپایزیشگـرانهناد‬

‫قبیازماـر بتر بقازویگمیـزران بمـوافزقایر بتـآرنهقا ودرمبیرـنازامهن آمراویفقیشـتولتیآدن اهـساتد‪.‬رببهرنهاممـیهنآمرانیظـورشدترولمیجـمدواعسهـبازتا‪.‬رببـرهقهایمرایـنن‬
‫مننیزظ اـزورشادرخ مصجم‪R‬وع‪O‬ـ‪M‬ه ب‪R‬ـا‪O‬زاارسبتـفاردقه ایشـدراه انسنیـتزکاهز مشیـزاانخ تمصایل‪ R‬ف‪O‬رو‪M‬ش‪R‬ن‪O‬داگاسـنتبفاازادره بهشـکدسه ابسـدرآتمدکـبیهشمتیرـزراان‬
‫تمایـل فروشـندگان بـازار بـه کسـب درآمـد بیشـتر را نشـان م ‌یدهـد‪ .‬هرچـه ایـن شـاخص بـه‬
‫عنـشدادنیـمیکد نهزد‪.‬دیـهرکچباهشایـدن نششاـخا ‌نصد بهنهدعهدندزدییککـ نیزدقییمکـ باتشپدی نشـشانهناددهنیدبهـ نهزدسیـکقیفقیقیممـت پتی بشـنازهااردایس بـهت‪.‬‬

                 ‫رابسقطـفهقیذیمـتل بنازاحرـ اوهس مت‪.‬حارابسـطبههذیشلـانخحوهصمح‪R‬ا‪O‬سب‪M‬ه‪R‬ش‪O‬ا رخا نصشـا‪R‬ن‪ O‬م‪‌ M‬ی‪R‬د‪O‬هـرادن‪.‬شان میدهد‪.‬‬

‫‪‬‬  ‫=‬  ‫‪∫0 _() ‬‬
                             ‫)‪ ∗ ( − ‬‬

                                ‫‪ :_()‬تابع پیشنهاد قیمت مجموع واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬

                                                                                              ‫‪ :‬مجموع قابلیت ابراز واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬                                                                                                                                                                                                         ‫‪22‬‬

                                                                                                                ‫‪ :‬سقف قیمت بازار‬

‫‪ :‬مجموع حجم معاملات تخصیص داده شده خارج از بازار برق به واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬

‫در ادامه بهمنظور پایش رفتار فروشندگان و حفظ امانت در اطلاعات آنهراقابصرفتاپباذیتروجیهدبرهبناوزاعرتبکرنولقوژی‬

‫دتروالیدادمـبهر بق‌هموننوظـعومرالپاکییـتشنیررفوتگـاهرهفاروگزشاـرنشدگیاازن وضحعفیـتظ ایماننـشاتخدر اصطالرائعهـاشتدآهن اهـسات‪.‬صرفـا بـا توجـه بـه نـوع‬                                                                                                                                                                                                                     ‫رقابت پذیری در بازار برق‬
‫نتبمکانوتودوالترـدجوهرولهژـیاابددایهمبیتنرهومبلشقیوهـاـومداننخدروظبهوعاـرصرمیپایلاقیـذکایویدنشلـتشرونمفـیتعاریدرتومهاوگفلااکرهکـنویهبهاشـنهدگداترزیاگنااریدنانشرممووـیوگااهاحرز‌هبفدهرواـرظاضشاسعامگیـارنزهایترنتایشمشدـوـرندادی‌هشطااکانلزهاخد‪.‬وعتاکضصتنعاویآرلناـئوههاژیتهاشصیاردـفهای انبماس تشخوـتت‪.‬الجنخهمفبونهدیصانرراوروهاائعگـاتیههکنشیواشلـوخدژردهیصمارسدـادت‪.‬‬

 ‫و شهیاریدورشد‪9‬ه‪9‬کنهسدبر اتدابمهه بماررههساییشمدشهاانبده‪ .‬تابستان ‪ 98‬قیمتهای کمتری پیشنهاد دادهاند اما در تیر ماه شاهد‬

 ‫عکس این روند هستیم‪ .‬همچنین بیشترین کاهش در برآیند قیمتدهی در مورد نیروگاههای آبی در‬

                                ‫شاخص ‪ ORMOR‬به تفکیک تکنولوژی‬

 ‫شهریور ماه رخ داده است‪ .‬در تابستان ‪ 99‬شاخص یاد شده در تمامی تکنولوژیها با سیر نزولی همراه‬

               ‫‪۱.۰۰‬‬

                                                                                         ‫است‪.‬‬

               ‫‪۰.۹۵‬‬

‫‪ORMOR‬‬                     ‫‪۰.۹۰‬‬

                          ‫‪۰.۸۵‬‬

                          ‫‪۰.۸۰‬‬

                                ‫سیکل ترکیبی‬                                                   ‫گازی‬  ‫آبی‬         ‫بخار‬
                                                                                                    ‫خرداد ‪1401‬‬
‫اردیبهشت‪ble Re1v4e0n1ue‬ف‪a‬ر‪d‬و‪e‬ر‪r‬د‪e‬ی‪ff‬ن‪1 Offeredable Revenue to Maximu14m01O‬‬

                                             ‫‪27‬‬

                                             ‫شاخص ‪ ORMOR‬به تفکیک تکنولوژی‬

                          ‫‪۱.۰۰‬‬

‫‪ORMOR‬‬          ‫‪۰.۹۵‬‬
‫‪1- Offeredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue‬‬

               ‫‪۰.۹۰‬‬

                          ‫‪۰.۸۵‬‬

                          ‫‪۰.۸۰‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35