Page 42 - 1395-1397
P. 42

‫دارای بهترین رتبه‌ در شاخص خرید خارج از بازار عمده فروشی برق‬

‫شاخص خرید خارج از بازار عمده فروشی برق‬  ‫نام شرکت برق منطق ‌های‬         ‫رتبه‬  ‫سال‬
                                                                             ‫‪95‬‬
‫‪28 / 56‬‬                                 ‫‪ 1‬برق منطقه ای هرمزگان‬               ‫‪96‬‬

‫‪25 / 60‬‬                                 ‫‪ 2‬برق منطقه ای اصفهان‬                ‫‪97‬‬

‫‪0 / 49‬‬                                  ‫‪ 3‬برق منطقه ای مازندران‬

‫‪61 / 87‬‬                                 ‫‪ 1‬برق منطقه اي هرمزگان‬

‫‪43 / 32‬‬                                 ‫‪ 2‬برق منطقه اي اصفهان‬

‫‪14 / 14‬‬                                 ‫‪ 3‬برق منطقه اي يزد‬

‫‪9 / 93‬‬                                  ‫‪ 4‬برق منطقه اي تهران‬

‫‪4 / 17‬‬                                  ‫‪ 5‬برق منطقه اي آذربایجان‬

‫‪51 / 91‬‬                                 ‫‪ 1‬برق منطقه اي هرمزگان‬

‫‪45 / 93‬‬                                 ‫‪ 2‬برق منطقه اي اصفهان‬

‫‪38 / 19‬‬                                 ‫‪ 3‬برق منطقه اي گيلان‬                                            ‫‪36‬‬

‫‪21 / 76‬‬                                 ‫‪ 4‬برق منطقه اي زنجان‬

‫‪13 / 59‬‬                                 ‫‪ 5‬برق منطقه اي آذربايجان‬

      ‫جبران اختلاف نرخ گرو ‌ههای مصرف در سمت خریداران بازار برق عمد ‌هفروشی‬                             ‫خریداران بازار برق‬

‫در حـال حاضـر خریـداران در بـازار بـرق عمـده فروشـی ایـران‪ ،‬شـامل شـرکتهای توزیـع و شـرکتهای برق‬
‫منطقـ ‌های هسـتند کـه بـرق بـا قیمتـی یکسـان بـه تمامـی آنهـا فروختـه م ‌یشـود‪ .‬ولـی بـا توجـه بـه‬
‫تعرف ‌ههایـی کـه از سـوی دولـت بـرای مناطـق مختلـف و مصـارف مختلـف تعییـن شد‌هاسـت خریـداران‬
‫بـرق را بـا قیمتهـای متفاوتـی بـه فـروش مصر ‌فکننـدگان نهایـی م ‌یرسـانند‪ .‬بدلیـل اختـاف در تعرفـه‬
‫فـروش بـرق بـه مشـترکین نهایـی در گروههـای مختلـف مصـرف (اعـم از کشـاورزی‪ ،‬خانگـی‪ ،‬صنعتـی‪،‬‬
‫عمومـی و غیـره) و همچنیـن اختـاف درصـد سـهم هـر یـک از بارهـا در هریـک از شـرکتهای خریـدار‪،‬‬
‫سـرجمع درآمـد شـرکتهای خریـدار از سـرجمع هزین ‌ههـای آنهـا کمتـر و یـا بیشـتر م ‌یگـردد‪ .‬در نتیجـه‬
‫وجـود چنیـن سـاز و کاری برخـی شـرکتهای خریـدار همـواره بـا زیـان انباشـته مواجـه هسـتند‪ .‬ایـن‬
‫پدیـده در شـرکتهایی کـه بیشـتر مشـترکین آنها دارای بار کشـاورزی هسـتند و سـهم آنهـا در کل مصرف‬
‫بالاسـت‪ ،‬رخ م ‌یدهـد‪ .‬حـال در کنـار ایـن دسـته بـا خریدارانـی مواجـه هسـتیم کـه بـه دلیـل داشـتن‬
‫مشـترکین تجـاری و صنعتـی همـواره صاحـب سـود هسـتند کـه ایـن سـوددهی ناشـی از نحـوه عملکرد‬
‫آنهـا نبـوده و بـه دلیـل شـرایطی کـه بـرای آنهـا مهیـا اسـت ایجـاد شد‌هاسـت‪ .‬بنابرایـن در سـال ‪ 97‬پیرو‬
‫بنـد ‪ 2‬صورتجلسـه شـماره ‪ 314‬هیـأت تنظیـم بـازار بـرق‪« ،‬دسـتورالعمل اجرایـی جبـران اختـاف نـرخ‬
‫گرو‌ههـای مصـرف در سـمت خریـداران بـازار بـرق عمد‌هفروشـی» در معاونـت بـازار بـرق شـرکت مدیریت‬
‫شـبکه تدویـن گردیـد کـه مطابـق بـا آن بـه هـر خریـدار مبلغی بابـت جبـران اختـاف گرو‌ههـای مصرف‬
‫پرداخـت م ‌یگـردد‪ ،‬کـه م ‌یتوانـد مثبـت و یـا منفـی باشـد و سـرجمع مبالـغ پرداختـی بـه شـرکتهای‬
‫خریـدار بابـت جبـران اختـاف گرو‌ههـای مصـرف برابـر صفـر اسـت‪ .‬مدیـر بـازار‪ ،‬بـا توجـه بـه محاسـبات‬
‫بیـان شـده در ایـن دسـتورالعمل اجرایـی‪ ،‬مبالـغ جبـران اختـاف گروههـای مصـرف تخصیـص یافتـه به‬
‫هـر شـرکت خریـدار را بـه منظـور یکسا ‌نسـازی سـود (زیـان) بـرای تمامـی شـرکتهای خریـدار محاسـبه‬
‫و در صورتحسـاب آنهـا اعمـال م ‌ینمایـد‪ .‬در ایـن حالـت در هـر مـاه هـر شـرکت بـر اسـاس حجـم انـرژی‬
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47