Page 39 - پاییز
P. 39

‫همچنیـن متوسـط نـرخ انـرژی مصرفـی (قابـل مقایسـه با بـورس) به تفکیـک آیتمهـای مختلـف در پاییز‬
                    ‫‪ 1400‬بـه شـرح ذیـل اسـت سـهم انـرژی بـا توجـه بـه افزایـش نـرخ سـقف بـازار بیشـتر شـده و سـهم‬

                                                ‫آمادگـی بـا توجـه بـه کاهـش آمادگـی نیروگا‌ههـا کاهـش یافتـه اسـت‪.‬‬

                                ‫نرخها بر حسب ریال بر کیلووات ساعت و در نقطه مرجع شبکه‬

                    ‫پاییز ‪1399‬‬  ‫پاییز‪1400‬‬                   ‫عنوان‬
                      ‫‪647/5‬‬
                      ‫‪489/6‬‬             ‫‪752/8‬‬               ‫نرخ انرژی مصرفی‪ ( 1‬قابل مقایسه با بورس)‬
                      ‫‪30/3‬‬
                      ‫‪127/6‬‬             ‫‪595/7‬‬               ‫سهم انرژی‪ 2‬در نرخ انرژی مصرفی‬

                                            ‫سهم سلب فرصت در نرخ انرژی مصرفی ‪45/4‬‬

                                        ‫‪111/6‬‬               ‫سهم آمادگی در نرخ انرژی مصرفی‬

                    ‫متوسـط نـرخ انـرژی مصرفـی خریـداران بـه تفکیـک وضعیـت بـار (قابـل مقایسـه بـا بـورس) در سـالهای‬

                  ‫مـورد مطالعـه بـه شـرح زیـر اسـت‪ .‬بیشـترین افزایـش نـرخ در وضعیـت ک ‌‌مبـاری دیـده م ‌یشـود‪.‬‬

‫‪33‬‬
                                                      ‫نرخها بر حسب ریال بر کیلووات ساعت و در نقطه مرجع شبکه‬

                    ‫درصد تغییر‬  ‫پاییز ‪1399‬‬       ‫پاییز‪1400‬‬                             ‫عنوان‬

                    ‫‪26/5‬‬        ‫‪515 /8‬‬           ‫‪652/7‬‬      ‫کم‌باری‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

                    ‫‪13/6‬‬        ‫‪703 /1‬‬           ‫‪798/8‬‬      ‫میان‌باری‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

                    ‫‪9/5‬‬         ‫‪742 /4‬‬           ‫‪813/2‬‬      ‫پرباری‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

                    ‫‪16/3‬‬        ‫‪647 /5‬‬           ‫‪752/8‬‬      ‫متوسط نرخ انرژی مصرفی خریداران‪ -‬قابل مقایسه با بورس‬

‫خریداران بازار برق‬  ‫در ادامـه متوسـط نـرخ فـروش بـرق بـه خریـداران در نقطـه مرجـع شـبکه گـزارش شـده اسـت‪ .‬ایـن نرخ‬
                    ‫مجمـوع تمامـی هزین ‌ههایـی کـه شـرکتهای خریـدار پرداخـت م ‌ینماینـد‪ .‬از آنجایـی کـه هزینـه مبادلات‬
                    ‫بـرون مرزی توسـط شـرکت مـادر تخصصـی توانیر و هزینـه ترانزیت داخلی نیز توسـط مشـترکین صنعتی‬
                    ‫بـالای ‪ 5‬مـگاوات پرداخت م ‌یشـود به منظور شـفاف شـدن نرخهای شـرکتهای توزیع و بـرق منطق ‌های نرخ‬
                    ‫مربـوط بـه بحـث هزینـه ترانزیـت از نـرخ فروش بـرق جدا شـده و هر قسـمت به تفکیـک گزارش شـد‌هاند‪.‬‬

                                ‫نرخها برحسب ریال بر کیلووات ساعت و در نقطه مرجع شبکه‬

                    ‫پاییز ‪1399‬‬  ‫پاییز‪1400‬‬                   ‫عنوان‬
                      ‫‪932/3‬‬
                      ‫‪716/6‬‬             ‫‪1.093/2‬‬             ‫متوسط نرخ فروش برق به خریداران‬

                      ‫‪145/6‬‬             ‫‪804/7‬‬               ‫متوسط نرخ فروش برق به خریداران بدون هزینه ترانزیت‪3‬‬

                      ‫‪70/1‬‬              ‫‪147/8‬‬           ‫سهم هزینه استفاده از تجهیزات شبکه انتقال شرکتهای برق منطق ‌های و‬
                        ‫‪0‬‬                                               ‫توزیع در متوسط نرخ فروش برق‪4‬‬
                                        ‫‪120/7‬‬
                                        ‫‪20/0‬‬                ‫سهم هزینه مبادلات برون مرزی در متوسط نرخ فروش برق‪5‬‬
                                                               ‫سهم هزینه ترانزیت داخلی در متوسط نرخ فروش برق‪6‬‬

                               ‫‪ -1‬نرخانرژیمصرفیدرنقطهمرجعشبکهشاملنرخانرژیخریداران‪،‬نرخسلبفرصتخریدارانونرخآمادگیسهمتولیدخریدارانم ‌یباشد‪.‬‬
                    ‫‪ -2‬منظـور از سـهم انـرژی در نـرخ انـرژی مصرفـی رابطـه‪« 32‬دسـتورالعمل اجرایی بـازار روز فـروش در نقطه مرجع شـبکه» بـدون درنظرگرفتن هزینه‬

                                                                                            ‫سـلب فرصـت و هزینـه آمادگی سـهم تولید خریـداران م ‌یباشـد‪.‬‬
                    ‫‪ -3‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع تمامـی هزین ‌ههـا (هزین ‌ههـای انـرژی‪ ،‬خدمـات جانبـی‪ ،‬تـوان راکتیـو‪ ،‬جریمـه آزمـون مصـرف‪ ،‬تشـویق آزمـون مصرف‬
                    ‫و معوقـات) بـدون درنظرگرفتـن هزین ‌ههـای ترانزیـت (هزینـه اسـتفاده از تجهیـزات شـبکه انتقـال‪ ،‬هزینـه مبـادلات بـرون مـرزی و هزینـه ترانزیـت‬
                    ‫داخلـی مصـارف صنعتـی شـرکتهای توزیـع) بـر میـزان مجمـوع انـرژی فروختـه شـده بـه خریـداران در نقطـه مرجـع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
                    ‫‪ -4‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع هزینـه اسـتفاده از تجهیـزات شـبکه انتقال توسـط خریـداران بـر میزان مجمـوع انـرژی فروخته شـده به خریـداران در‬

                                                                                                               ‫نقطه مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
                    ‫‪ -5‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع هزینـه مبـادلات بـرون مرزی‪-‬ارسـال بـرون مـرزی بـر میـزان مجمـوع انـرژی فروختـه شـده بـه خریـداران در نقطـه‬

                                                                                                                    ‫مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
                    ‫‪ -6‬ایـن نـرخ از تقسـیم مجمـوع هزینـه ترانزیـت داخلـی مصـارف صنعتـی شـرکتهای توزیـع بـر میـزان مجموع انـرژی فروخته شـده بـه خریـداران در‬

                                                                                                               ‫نقطـه مرجع شـبکه محاسـبه شـده اسـت‪.‬‬
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44