Page 25 - bahar-98
P. 25

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                                                                                 ‫شاخصشسانخجص سشنتجمرشکتمزربکاززابارزبارر برق ‪1‬ق‪HHHHII1‬‬

                          ‫شـاخص تشمارخکـزص‪I‬تم‪H‬رک‪H‬زی‪I‬ـ‪H‬ک‪H‬ایز ابکزاارزهابـازاریهاسیـنسجنجششمیمـیززاانن ققـدردرت بتا بزاـراازاسر اتسـکهتدرکـادهامدهر افرداممرهو فلرممحوالسرمبهحاایسرـنبه‬
                                                                                         ‫ایـن شـاخشاخص آوصرآدو‌هردشهدش‌هادهساـستت‪::‬‬

                          ‫‪‬‬  ‫=‬   ‫‪‬‬   ‫‪(‬‬    ‫‪2‬‬

                                           ‫∑‬                          ‫)‬

                                           ‫‪=1‬‬

                                           ‫‪ < 0.01‬‬             ‫رقابت بالا‬                                    ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬

                              ‫‪ < 0.1‬‬                           ‫بازار نامتمرکز‬                                ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬
                          ‫‪0.1 <  < 0.18‬‬                        ‫بازار نسبت ًا متمرکز‬                            ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬

                                           ‫‪ > 0.18‬‬             ‫بازار بهشدت متمرکز‬

‫رقابت پذیری در بازار برق‬‫نمــودار نشمـوـداارخشاصخ‪I‬ص‪HHIH‬د‪H‬ردفر فصـصـللب بهاهرــ‪8‬ا‪9‬ر و‪9978‬ودر‪7‬ا‪9‬دامدهرنامداایمـشـهداندهماشیـدهـاسشت‪.‬داشداه‌خشدص‌هارقاسبــتپرت‪.‬ذیرشـیـ‪I‬اخ‪HH‬ص‬

‫رقاب ‌تپذیـدـررمایهه‪I‬ا‪H‬ی ف‪H‬رودرردیمان‌ه اهرـدـیابهیشفرتووردیخـرـدادن‪ ،‬اسررادیلب‪8‬ه‪9‬شبـرـه تترتویرخبــدارراداید مقسرـاـدایرل ‪/09580‬بـ‪0‬ـه‪4‬ت‪3‬ر‪0‬ت‪/‬ی‪0‬ــوب‪31‬دا‪/0‬را‪0‬ی ‪1295‬‬

             ‫مقادیــر م‪50‬یبا‪/0‬ش‪0‬د‪ ،.‬ا‪4‬ی‪3‬ن‪/0‬شا‪0‬خوص‪1‬د‪3‬ر‪0‬گ‪/‬ذ‪0‬ر امزی‌مبااههشاــیدف‪.‬رواریدـیـننتاشـخـراداخد روصنددرروگبـهـکذاره ازشمداا‌هشهتـهـاکهینفشراونرادزیـکـراهن تـشـا‬
             ‫خــرداد رتونمــرکدزردور بباــزاهر بکراهقـاـسشت وداایشـنـتدهرحکالــیهس نتشـکـاه انی انز شکااخهــص دشرتممقاریکســهزبادمراهبهــراازایرمبـشـررابقه اسسراــلتگذوشاریتــهن‬
             ‫درحالیسـت کـه ایـن شـاخص در مقایسـه بـا ما‌ههـای مشـابه سـال گذشـته افزایـش داشته‌اسـت‪.‬‬
             ‫کـه ایـن افمیزاـیزاشنداافشزتایهاـسشت‪.‬دکرهفایرونرمدییزـانن افمزـاایه قشابدـر فلرتووردجیـنهماوهدقارب ملات‌هوهجـاه وی ادرردمیابهههاشیـارتدیبوهخشرـرتداودخرجرزیداـدی‬
             ‫اسـت کـهجزعیلـی اتسآنتـرکاهمعل‌یتتـ آونارانمدیرت اوافزنایدـر افشزایسـشهسمهتمولتیوـلیددووااححددههاـای آیب آیبـدریفردوررفدیرونرمدایهـداننسمـات‪.‬هددرانحاسلـتت‪.‬‬

             ‫در حالـتکلکلیـمقیادیمرقافدویقـ نرشفاـنودهقنندهش نـاامت‌نمدرهکنز بدرهوندامنتبرمارزاکرـبرزربقـ اویردراننب اـاسزرارتبوـرچنقانایچرـهرامنقراداسرـ‪I‬ت‪HH‬و کچمنتارنرچازـه‬

                   ‫مقـدار ‪0/H01HI‬کگمرتددـر اشازهد‪ 1‬ب‪0‬ا‪/‬زا‪0‬رگباـررقادبد‪،‬ت باشلاـاهخوداهبیـامزباورد‪.‬بـا رقابـت بـالا خروقاابهیتـ پمذبیـرودی‪.‬در بازار برق‬

                                                                       ‫شاخص سنجش تمرکز بازار برق در بهار ‪98‬‬
                                        ‫‪0/055‬‬

                                        ‫‪0/050‬‬

                                        ‫‪0/045‬‬

                                        ‫‪0/040‬‬

                                        ‫‪0/035‬‬

                                  ‫‪0/030‬‬                                                          ‫‪25‬‬                      ‫خرداد‬
                          ‫‪1 Herf0i/n0d25ahl Hirschman Index‬‬
                                                                                                      ‫اردیبهشت‬
                                  ‫‪0/020‬‬                                                          ‫بهار ‪97‬‬
                                                        ‫فرودین‬

                                                                                                                ‫بهار ‪98‬‬

                                                                           ‫شاخص سنجش رقابتپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

                                ‫یکی از وظایف مهم واحدهای پایش در اکثر بازارهای برق مطررح دنیرا بررسری رفترار پیشرنهاد قیمرت‬
                                ‫بازیگران بازار برق و میزان موفقیت آنها در برنامه آرایش تولید است‪ .‬به همین منظور در مجموعه برازار‬
                          ‫برق ایران نیز از شاخص ‪ ORMOR‬استفاده شدهاست که میرزان اشرتیاق فروشرن‪x‬د‪e‬گ‪d‬ا‪In‬ن ب‪n‬ر‪a‬از‪m‬ا‪h‬ر‪c‬ب‪s‬ر‪ir‬ه‪H‬ک‪hl‬س‪a‬ر‪nd‬ب‪1- Herfi‬‬
                                ‫درآمد بیشتر را نشان میدهد‪ .‬هر چه این شاخص به عدد یک نزدیک باشد نشاندهنده نزدیکی قیمرت‬

                                    ‫پیشنهادی به سقف قیمت بازار است‪ .‬رابطه ذیل نحوه محاسبه شاخص ‪ ORMOR‬را نشان میدهد‪.‬‬

                                                 ‫‪∫ _() ‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30