Page 25 - spring1400
P. 25

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                                                                               ‫شاخصشاسخنصج سنشجتمشرتکمزر بکاززباارزابر بررقق‪HHHHII11‬‬

‫شـاخص تشمارخکـصز ت‪I‬م‪H‬رک‪H‬زی‪I‬ـ‪H‬ک‪ H‬ایز ابکزاارز اهبـزااریهاسیـنسجنجششمیمـیززاانن ققـدردرت بتابزاـرازاارساستـکهت دکرـ اهدادمرهافدارممهوفلرمموحالسمبهحاایسـنبه‬
                                                              ‫این شـاخص آورد‌هشـده اسـت‪.‬‬

                                                                          ‫شاخص آوردهشدهاست‪.‬‬

‫‪‬‬                 ‫=‬       ‫‪‬‬   ‫‪(‬‬    ‫‪2‬‬

                                    ‫∑‬                          ‫)‬

                                    ‫‪=1‬‬

                                    ‫‪ < 0.01‬‬             ‫رقابت بالا‬                             ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬

                                    ‫‪ < 0.1‬‬              ‫بازار نامتمرکز‬                         ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬

                               ‫بازار نسبت ًا متمرکز ‪0.1 <  < 0.18‬‬                              ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬

                                    ‫‪ > 0.18‬‬             ‫بازار بهشدت متمرکز‬

                  ‫شاخص ‪ HHI‬در تابستان ‪ 97‬و ‪ 98‬در ادامه نمایش داده شدهاست که در ماههای تابستان ‪ 98‬به ترتیب‬

‫نمــودار دشاـرـاایخمقاصدی‪I‬ر‪29H4H‬در‪/0‬ف‪0‬صـ‪8‬ـ‪8‬ل‪ 2‬ب‪/0‬هـ‪0‬ـاور‪01/0329798‬وم‪0‬یب‪0‬ا‪4‬ش‪1‬د‪.‬دایر اندامشـاـخه نصمایدـرـمقاشیداسدههباشــسادله اگسذــشتته‪ .‬بشصــوارختص ‪1295‬‬

             ‫رقاب ‌تپذیبـسریایر ‪I‬جز‪H‬ئ‪H‬ی افدرزایمـاشهداهشـاتیوفنرشوارندیدهـنند‪،‬هانرامدیتبمهرکشزـبوتدنو باخزاـرربدرادق امیـرااهن اسسـات‪.‬ل ‪ 1399‬بـه ترتیـب دارای‬
             ‫مقادیـر ‪ 0/025 ،0/026‬و ‪ 0/024‬م ‌یباشـد‪ .‬ایـن شـاخص در مقایسـه بـا اردیبهشـت و خـرداد مـاه‪ ،‬سـال‬
             ‫گذش ـته کاه ـش داشت ‌هاس ـت‪ .‬مقادی ـر ف ـشاوخق نص ‪I‬ش‪H‬ـا‪‌H‬نددرهتانبدسهتانانمت‪98‬مروک‪7‬ـ‪9‬ز ب ـودن ب ـازار ب ـرق ای ‪0‬ـ‪3‬را‪/0‬ن‪ 0‬اس ـت و‬

             ‫چنانچـه برطبـق تعریـف ایـن شـاخص‪ ،‬مقـدار ‪ HHI‬کمتـر از ‪0/01‬گـردد‪ ،‬شـاهد رقابـت کا‪9‬م‪2‬ـ‪0/0‬ل در بـازار‬

                    ‫بـرق ایـران خواهیـم بـود‪0/028 .‬‬
                                                                               ‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                               ‫‪0/027‬‬
‫رقابت پذیری در بازار برق‬
                                  ‫‪0/026‬‬                             ‫شاخص سنجش تمرکز در بازار برق‬
               ‫‪HHI‬‬
                             ‫‪0/0300/025‬‬                             ‫مرداد تیر‬                              ‫شهریور‬
                          ‫‪HHI‬‬
                             ‫‪0/025‬‬                                                  ‫تابستان‪97‬‬  ‫تابستان ‪98‬‬

                             ‫‪0/020‬‬

  ‫‪0/015‬‬                                                                             ‫‪23‬‬                     ‫خرداد‬

‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬                                                            ‫اردیبهشت‬
   ‫‪0/010‬‬
                        ‫فروردین‬

                                                                                ‫بهار ‪1399‬‬      ‫بهار ‪1400‬‬

                                           ‫شاخص سنجش رقابتپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

‫یکی از وظایف مهم واحدهای پایش در اکثر بازارهای برق مطرح دنیا بررسی رفتار پیشنهاد قیمت بازیگران‬
‫بازار برق و میزان موفقیت آنها در برنامه آرایش تولید است‪ .‬به همین منظور ‪x‬د‪e‬ر‪Ind‬م ‪n‬ج‪a‬م‪m‬و‪h‬ع‪sc‬ه‪ir‬با‪H‬ز‪l‬ا‪h‬ر‪a‬ب‪d‬ر‪fin‬ق‪er‬ای‪H‬را‪-‬ن‪1‬‬
‫نیز از شاخص ‪ ORMOR‬استفاده شده است که میزان تمایل فروشندگان بازار به کسب درآمد بیشتر را‬
‫نشان میدهد‪ .‬هرچه این شاخص به عدد یک نزدیک باشد نشاندهنده نزدیکی قیمت پیشنهادی به سقف‬

                      ‫قیمت بازار است‪ .‬رابطه ذیل نحوه محاسبه شاخص ‪ ORMOR‬را نشان میدهد‪.‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30