Page 58 - spring1400
P. 58
ویژگیهـای و مشـخصات کلـی مربـوط بـه بـازار ظرفیـت روسـیه در ادامـه آمـده اسـت. 582
* تأسیس در سال 2013؛
دانش در حوزه بازار برق
* جبران هزین ههای ثابت تولید و جذب سرمایه برای ایجاد ظرفیت ب هعنوان هدف اصلی؛
* افزایش ظرفیت نصب شده در شبکه به عنوان هدف جانبی؛
* افزایش قابلیت اطمینان و امنیت شبکه به عنوان هدف جانبی؛
* مقابله با عدم قطعیتهای تولید؛
* انتخاب میزان رقابتی ظرفیت بر اساس تامین پیک مصرفی ب هعلاوه ظرفیت ذخیره؛
* تضمین دریافت برق تولیدی فروشندگان ظرفیت توسط خریداران ظرفیت؛
* شرکت بهرهبردار سیستم مجری برگزاری است.
بخشهایبازارظرفیت
* فرآیند انتخاب رقابتی ظرفیت ( )CCAبرای انتخاب ظرفیتهای ارائه شده در سال موردنظر.
* تعیینقیمتتعادلیبرایظرفیتهایانتخابی.
* تـا سـال ( 2015سـالی کـه در آن تغییـر قانـون مربـوط بـه انتخـاب رقابتـی ظرفیـت اتفـاق افتـاد) حراج
ظرفیـت بـه صـورت سـالانه برگـزار م یشـد.
* از سال 2016برگزاری ب هصورت سالانه و برای سه سال بعد برگزار شد.
* انتخاب پی شفرض ظرفیتهایی که تحت سازوکار پاداش ظرفیت ( )CRMانتخاب شدند.
* سازوکار پاداش ظرفیت ( )CRMبرای ساخت ظرفیتهای جدید.
* تعهـد عرض هکننـدگان بـه ارائـه ظرفیـت در زمانهـای مشـخص و تخصیـص جریمـه در صـورت عـدم
تأمیـن ظرفیـت قـراردادی.
نحوهتعیینقیمت
* فرآیند انتخاب رقابتی ظرفیت
* بر اساس پیشنهادها عرض هکنندگان ظرفیت و تابع تقاضای ظرفیت (به صورت تعادلی)
* تعییـن کـف و سـقف قیمتـی ب همنظـور تنظیـم بـازار (در سـال 2016سـقف قیمتـی بـرای منطقـه اول
قیمتـی برابـر بـا 2.200یـورو بـه ازای هـر مـگاوات و بـرای منطقـه دوم قیمتـی برابـر بـا 3.100یـورو بـرای
هـر مـگاوات و میـزان کـف قیمتـی نیـز بـرای مناطـق قیمتـی اول و دوم به ترتیـب برابـر بـا 1.600و 2.200
یـورو بـرای هـر مـگاوات تعیین شـده اسـت).
* سازوکار پاداش ظرفیت
* ب هصورت تنظیم شده و با قیمت تعرف های