Page 29 - تابستان 1401 اصلی1
P. 29

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                                                                                                                         ‫شاخ شصاخسنصجسنجش تشمترمکرکززب بااززاارر ببررق‪1‬ق‪HHHIH1I‬‬

‫شـاخصشاتخمرکصـتزمر‪I‬کز‪HHI H‬یـ‪ H‬یککازازابابزازاررههـاایی سسنـجنجش میشزامینـقزادرنتق بـازدارر اتسبـاتزاکرهادسرـاداتمهک فـرهمودرل امداحماـسهبفهرامیـنول‬
                                                  ‫محاسـبه ایـن شـاخص آورد‌هشـده اسـت‪.‬‬

                                                                          ‫شاخص آوردهشدهاست‪.‬‬

‫‪‬‬  ‫=‬                    ‫‪‬‬   ‫‪(‬‬    ‫‪2‬‬

                                  ‫∑‬                          ‫)‬

                                  ‫‪=1‬‬

                                  ‫‪ < 0.01‬‬             ‫رقابت بالا‬                                                                         ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬

                                  ‫‪ < 0.1‬‬              ‫بازار نامتمرکز‬                                                                     ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬

                                  ‫بازار نسبت ًا متمرکز ‪0.1 <  < 0.18‬‬                                                                     ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬

                                  ‫‪ > 0.18‬‬             ‫بازار بهشدت متمرکز‬

                   ‫شاخص ‪ HHI‬در تابستان ‪ 97‬و ‪ 98‬در ادامه نمایش داده شدهاست که در ماههای تابستان ‪ 98‬به ترتیب‬

‫نمـودارداشراـایخمقاصدی‪I‬ر‪2H94H‬د‪0‬ر‪ /‬ف‪0‬ص‪8‬ـ‪8‬ل‪2‬ت‪0‬ا‪/‬ب‪0‬سوـتا‪78‬ن‪400/002‬م‪1‬یوبا‪1‬ش‪0‬د‪4.‬ای‪1‬ندر اشاداخمـهص ندمرایمـقایشسدها بداه سشاـلدهگ اذسشـتهت‪.‬ب شصـوارختص ‪239‬‬

              ‫رقاب ‌تپ بذیسـیارریج‪I‬زئ‪H‬ی ا‪H‬فزادیر مشا‌هداهـشاتیوتنیـشار‪،‬ندمهـنردداهدناومتمشرـکهزربیوودرنم بـاازاهر بسرـقاایلرا‪1‬ن‪0‬ا‪4‬س‪1‬ت‪.‬بـه ترتیـب دارای مقادیـر‬
              ‫‪ 0/022 ،0/023‬و ‪ 0/022‬م ‌یباشـد‪ .‬ایـن شـاخص در مقایسـه بـا تیـر‪ ،‬مـرداد و شـهریور مـاه‪ ،‬سـال‬
              ‫گذشـته کاهـش داشت ‌هاسـت‪ .‬مقادیـر فشاـوخقصن‪I‬ش‪H‬ـ‪H‬اد‌نردتاهبنسدتها ننام‪8‬ت‪9‬مور‪7‬ک‪9‬ـز بـودن بـازار بـرق ای‪0‬ـ‪3‬را‪0/0‬ن اسـت و‬

              ‫چنانچـه برطبـق تعریـف ایـن شـاخص‪ ،‬مقـدار ‪ HHI‬کمتـر از ‪0/01‬گـردد‪ ،‬شـاهد رقابـت ک‪9‬ا‪2‬م‪0‬ـ‪0/‬ل در بازار‬

                     ‫بـرقراقیاـبراتنپذخیوارهییـدمرببـاوزدا‪.‬ر برق ‪0/028‬‬

                                  ‫‪0/027‬‬
‫رقابت پذیری در بازار برق‬
                             ‫‪HHI‬‬  ‫‪0/026‬‬

                                  ‫‪0/025‬‬

                                                                  ‫شهریور مرداد تیر‬

                                                                                                                              ‫تابستان‪97‬‬  ‫تابستان ‪98‬‬

‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬

                                                                                                                              ‫‪23‬‬

                                                                                                                              ‫شاخص سنجش رقابتپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

‫یکی از وظایف مهم واحدهای پایش در اکثر بازارهای برق مطرح دنیا بررسی رفتار پیشنهاد قیمت بازیگران‬

‫بازار برق و میزان موفقیت آنها در برنامه آرایش تولید است‪ .‬به همین منظور در مجموعه بازار برق ایران‬

       ‫نیز از شاخص ‪ ORMOR‬استفاده شدهاست که میزان اشتیاق فروشندگان بازار به کسب درآمد بیشتر را‬
‫‪1- Herfindahl Hirschman Index‬‬

       ‫نشان میدهد‪ .‬هر چه این شاخص به عدد یک نزدیک باشد نشاندهنده نزدیکی قیمت پیشنهادی به‬

                                                                  ‫سقف قیمت بازار است‪ .‬رابطه ذیل نحوه محاسبه شاخص ‪ ORMOR‬را نشان میدهد‪.‬‬

‫‪‬‬                  ‫=‬                  ‫‪∫0 _() ‬‬
                                                             ‫)‪ ∗ ( − ‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34