Page 30 - تابستان 1401 اصلی1
P. 30
رقابت پذیری در بازار برق
ششااخخصصسسننججش رشقاربقابتپذتیپرذیی برازیا برابزرارقب1رRقORMOORRM1O
یکـی از وظایـف مهـم واحدهـای پایـش در اکثـر بازارهـای بـرق مطـرح دنیـا بررسـی رفتار پیشـنهاد
قییکمـی ازت بواظزاییگـفرامهنمبـواازحارد بهاـری پقایو مشیـدرزااکنثمر بوافزقایرـهاتی بآنرهقـامدطرر بحرندانمیاـ بهرآرراسیـی رفشتاترولپییـشندهااسدـقیتم .بتـباهزیهگمرایـنن
مبنازاظرـبوررقدرو ممیجزامنوعمـوفهقبیـاتزاآرن بهاـردرق بایرناـمراهنآرناییـزشاتزولیشـدااخستص .به RهOمMیRنOمانسظـوترفاددرهمشجدمهواعسهـبازتارکبـرهقماییرـازانن
ا نشیـزتایزاقشافخروشصـنRدOگاMنRبـOازارستبفـاهدهکشسـدهباسدرآتمـکهد بمییزشاـنت ترمرااینلشفـارونشمندیگداهنـباد.زارهـبره کچـسه ابیـدرنآمشدـبایخشترص براـه
عنـشدادنیـمیکد نهزد.دیـهرکچباهشایـدن نششاـخا نصد بهنهدعهدندزدییککـ نیزدقییمکـ باتشپدی نشـشانهناددهنیدبهـ نهزدسیـکقیفقیقیممـت پتی بشـنازهااردایس بـهت.
رابطـه ذیـل نحـوه محاسـبه شـاخص ORMORرا نشـان م یدهـد.
سقف قیمت بازار است .رابطه ذیل نحوه محاسبه شاخص ORMORرا نشان میدهد.
= ∫0 _()
) ∗ ( −
:_()تابع پیشنهاد قیمت مجموع واحدهای نیروگاهی مالک iام
:مجموع قابلیت ابراز واحدهای نیروگاهی مالک iام 24
:سقف قیمت بازار
:مجموع حجم معاملات تخصیص داده شده خارج از بازار برق به وراقاحبدهتاپیذینیررویگادهر بیامزاالر بکرiاقم
ددررا ادادماـمهه:ببمههممجننمظوظـوعوررحپپااجییمـشمعرشافمرتلفااترـتفاترروفخرشصونیدشـگصان دنداگدواهنشحفودهظحخفااـمرانجظ ااتزمابنداـرزاارتطبلردارقعاابطهتلوااآنعحـهاادهتاصآرنیفهانـیبااروتگصوارهفجـهیا ببمـاهلانتوکوعiجاتـمکهنبوـلهوژنـیوع
تتکونلیودلردـ ابودژرامقیه تبووهنلمیونـعظدومبارلـپکراییقتوشننریـفروتواعرگامفهالرهواکشیگنـزداگرتانشنیریوواگزحافهوهظضـاعمیاگنزتاترایشدرـن ایشطاالزاخعواضصتعاآینراـئهاهتصاشیرفـداهبنا تسشوـاتج.خه بهصناورائعـتهکنوشلودژهایسـت.
با تتوولجیهد بره نقموونداورعهامالیکیذیتلنیمرویگتاوهاهان بگهزااریشنیماوزارودضاعیشارتهاینمنودشاکخه تصکانرائولهوژشیدهاهایس مت.ختلف نیروگاهی در مرداد رقابت پذیری در بازار برق
و شهریور 99نسبت به ماههای مشابه تابستان 98قیمتهای کمتری پیشنهاد دادهاند اما در تیر ماه شاهد
عکس این روند هستیم .همچنین بیشترین کاهش در برآیند قیمتدهی در مورد نیروگاههای آبی در
شهریور ماه رخ داده است .در تابستان 99شاخص یاد شده در تمامی تکنولوژیها با سیر نزولی همراه
است.
1 Offeredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue
27
1- Offeredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue