Page 25 - summer98
P. 25

‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                                                                                                                                             ‫شاخ رقاصبشاستخنپذصجیرسنیشجتدرمشبراتکزمازرربکبازرزبااقرزابر بررقق‪HHHHII11‬‬

‫شـاخ شصا تخشمارخصکـسصزنت‪I‬جم‪H‬رکش‪H‬زتی‪I‬ـم‪H‬رکک‪ H‬ازیزباابکززاااررز باهبـرزااقر‪1‬یه‪I‬اس‪H‬یـن‪H‬سجنجششمیمـیززاانن ققـدردرت بتابزاـرازاارساستـکهت دکرـ اهدادمرهافدارممهو فلرمموحالسمبهحاایسـنبه‬
                                                                                                                                                                                ‫ایـن شـاخص آورد‌هشد‌هاسـت‪.‬‬
                                                                                                                                                                                ‫شاخص آوردهشدهاست‪.‬‬
‫شاخص تمرکز ‪ HHI‬یک از ابزارهای سنجش میزان قدرت بازار ا ست که در ادامه فرمول محا سبه این‬
                                ‫‪∑==1∑=(1<(< )200 ).0.211‬‬
‫= ‪‬‬                                                                                                                                                                  ‫شاخص آوردهشدهاست‪.‬‬
   ‫‪‬‬
                                                                                                                                  ‫رقابت بالا‬                                    ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬
                                                                                                                                  ‫بازار نامتمرکز‬
                                  ‫‪ < 0.01‬‬                                                                                                                           ‫‪‬م‪‬ی‪:‬زامنی تزاولنی تدولبینگداهک ‪i‬المبنگاه‬  ‫‪:‬‬
‫‪0.1 <  < 0.18‬‬                                                                                                           ‫رقابت بالا‬                                    ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬
                                                                                                                                  ‫بازار نسبتاً متمرکز‬                           ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬

                                  ‫‪>0<.180.1‬‬                                                                 ‫بازار نامتمرکز‬                              ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬
                                                                                                                                  ‫بازار بهشدت متمرکز‬

                                  ‫بازار نسبت ًا متمرکز ‪0.1 <  < 0.18‬‬

                  ‫شاخص ‪ HHI‬در تابستان ‪ 97‬و ‪ 98‬در ادامه نمای باشزاردابدههشدشدتهامتسمرتکزکه در ماه‪8‬ها‪.1‬ی‪ 0‬تاب> ‪‬س‪‬ت‪‬ا‪‬ن‪ 98‬به ترتیب‬

‫شـاخصد‪I‬ارا‪H‬ی‪H‬مقداردتیاربس‪4‬ـ‪9‬ت‪2‬ا‪0‬ن‪8970/‬و‪09/0828‬دور ا‪8‬دا‪7‬م‪2‬ـ‪0‬ه‪/‬ن‪0‬ممایـیباششد‪.‬دا ادیهنششدا‌هاخسـصتدرکمـقاهیدسرهمباا‌ههسـاالیگتاذب شستـهتابنصو‪8‬ر‪ 9‬بتـه ‪1295‬‬

             ‫ترتیـبشادباخراسیاصیر‪I‬مجق‪H‬ازئ‪H‬دییـداررفتزاا‪4‬بی‪9‬ست‪2‬شا‪0‬د‪/‬نا‪0‬ش‪97،‬ت‪8‬وو‪ 8‬ن‪82‬ش‪90‬ا‪/‬دن‪0‬ردواهدنا‪8‬مد‪7‬هه‪2‬ننام‪0‬ما‪/‬تی‪0‬مرمشکزد‌یاببادوهشدـشندبد‪.‬اهاازیاـسر بنترقکش اـهیارداخرنمااصهسهدارت‪.‬یم تقاابیسستاـهن بـ‪8‬ا‪ 9‬بسهـاترلتیگذبشـته‬
                 ‫بصـورداترابیسـمیقااردیرجزئ‪4‬ـ‪29‬ی ا‪0‬ف‪/‬ز‪0‬ایـ‪88‬ش‪02‬دا‪0/‬شـو ‪8‬ت‪7‬و ن‪02‬ش‪/‬ـ‪0‬ام‌ندیبهانشدده‪.‬ناایمتنمرشاکـخز بصـدورد منقبایـازساره بباـرسقاایلـگراذنشاتسهـبت‪.‬صورت‬

                        ‫بسیار جزئی افزایش داشت و نشاندهندشها نخامتصم‪I‬ر‪H‬کز‪ H‬بدوردتابن بساتزاارنبر‪98‬قوایر‪7‬ا‪9‬ن است‪0/030 .‬‬

                                ‫‪0/029‬‬                                                                                                     ‫شاخص ‪ HHI‬در تابستان ‪ 98‬و ‪97‬‬
                                   ‫‪0/030‬‬
‫رقابت پذیری در بازار برق‬                                                                                                          ‫تیر‬                  ‫مرداد‬                    ‫شهریور‬
                         ‫‪HHI‬‬    ‫‪0/028‬‬                                                                                                ‫تیر‬                                           ‫شهریور‬
                             ‫‪HHI‬‬   ‫‪0/029‬‬                                                                                                  ‫تابستان‪97‬‬           ‫تابستان ‪98‬‬

                                ‫‪0/027‬‬
                                   ‫‪0/028‬‬

                                ‫‪0/026‬‬
                                   ‫‪0/027‬‬

                                ‫‪0/025‬‬
                                   ‫‪0/026‬‬

                                   ‫‪0/025‬‬

                                                                                                                                                             ‫مرداد‬

                                                                                                                                          ‫تابستان‪97‬‬                 ‫تابستان ‪98‬‬

‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬                                                                                                                           ‫‪23‬‬
   ‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬                                                                                                                          ‫‪23‬‬

‫‪1- Herfindahl Hirschman Index‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30