Page 26 - summer98
P. 26

‫‪0/020 0/020‬‬                                            ‫اردیبهشت اردیبهشت‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫خرداد‬  ‫خرداد‬
                      ‫فرودین فرودین‬

                                                       ‫بهار ‪ 98‬بهار ‪ 98‬بهار ‪ 97‬بهار ‪97‬‬

                                                       ‫ششااخخصصسسنشناججخشصرشقاسربقنابجتپذ‌تشیپررذقیایببراتزیپا برذابیزرارقیب‪1‬برا‪R‬زاق‪O‬ر‪1‬ب‪M‬ر‪RR‬ق‪ORMOORRMO1 O‬‬

       ‫یکـی از وظایـف مهـم واحدهـای پایـش در اکثـر بازارهـای بـرق مطـرح دنیـا بررسـی رفتار پیشـنهاد‬
‫قییکمـی اتز بوازظیاییگکـفریامانزه بموـاظوازیاحردفبهـمارهیقمپاوویا محیشدـهدزااریانکپماثیورفبقاشیزاـدررهاتاکآینث برهربـااقزادرمرهطابرررنیابحمرـدنقهیرمآاراطبریرقرـراربحسرشتدنپتییوذرلریایفبرتـرادیرراسدپرسریـبیشاررزتن‪.‬فاتهبرارـبادرهرقپیقهیممرشیرـنتهاند قیمرت‬

‫مبنازظیـگورارندبرابزامرزیجبگمررواقعنـوبهامزبیاـرزابزانررمقبوـوفرقمییقزاتایآـننرهاماونفدنقریبـرتزنااآمنزهاآشرـداایر بخرشناتصمولهی‪R‬آدرا‪O‬ایس‪M‬شت‪.R‬توب‪O‬لهیادهس اـمتیسفانت‪.‬دمهبنهظشوهدرم‌هایدسرنـممنتجظمکوـرعههدبمرریامـزازجارمنوعه برازار‬
‫ا بشرـتقیاایرشقاافنخرنبویرصزشقاـسزنانیدرشجاگاانخشننیبرزصـقااابززا‪R‬رت‪O‬شپباـذ‪M‬خیهر‪R‬کصی‪O‬سبااـ‪R‬سزات‪O‬برفاب‪M‬ددرره‪R‬آقم‪O1‬شـ اد‪R‬دهساب‪O‬تیسفا‪M‬شدتـ‪R‬هتک‪O‬رشهردامهیانرسشزاـاتن انکشهمرمت‌ییادرزهقاـفندر‪.‬اوشهشرـرترنیادچگقـافهنرابویرـاشرزاننردبشگرـاهانخکبرسارصزابربـبرهه کسرب‬
‫عدـردآمددییـبکییکشاتنزدرزروآدرمظایاـیند بشفیاکمبشنهاتممرشـویرااددهنهندشدهش‪.‬ااـناهیرم‌نپادییچهدهنشهادیدده‪.‬رنناهزکرشثدایرچخبکاـهزااصرییهباقنهییعمشباـردخدقتیمپصیطبکرشهنحـزعندنیهدیااددبکیربیراکبسشـرنردرزه ندییسشراـفکقتنابدرافهپشنیقدیدشنهرمرـنرشنازهدتنایبدکـهقانییزامدقرهیاتنمزسرـدیتکت‪.‬ی قیمرت‬

                                   ‫رابطـه ذیـل نحـوه محاسـبه شـاخص ‪ ORMOR‬را نشـان م ‌یدهـد‪.‬‬
    ‫پیشن بهاازدیگیراپبینه بشانسزاقهرا بدفر قیقیبومهمیتسزباقانزافرمقوایفقسمیتت‪.‬ت بآرانابزهاارطداهرسبذیرنتا‪.‬لمنرهابحآرطوایه مذشیحتالولسنیبدحهاوهسشرامرخحتا‪ .‬بسصهبه‪R‬هم‪O‬شیان‪M‬خ م‪R‬نص‪O‬ظور‪R‬ار ند‪O‬رشا‪M‬من‪R‬جمم‪O‬وعیراهدنبهازشدا‪.‬ارن میدهد‪.‬‬

‫‪‬‬  ‫اسیتفنادشهاخشدصهابهسعتددکیه مکی‪‬ن‪)‬ز‪‬ا‪‬ز‪‬د‪‬ن‪‬ی‪‬ا‪)‬ک‪‬ش‪‬بتا(ی‪‬ا‪−‬ش‪‬ق‪‬د‪)‬ف‪‬ن‪‬ر‪‬و‪‬ش‪‬ا‪)‬شن‪_‬ن(‪‬د‪(‬د‪‬ه‪−∗‬ن‪‬گ‪‬ا‪‬د‪‬ه‪‬ن‪‬نب‪0‬ا‪‬ز‪∫‬ز‪‬ا‪‬د‪‬ی‪‬ر‪_‬کب(‪=‬هی‪∗‬ک‪‬ق‪‬ی‪‬مس‪∫0‬تب‪=‬‬  ‫شاخص ‪ ORMOR‬ا‬      ‫ن‬  ‫از‬  ‫برق ایران نیز‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫شان میدهد‪ .‬هر چه‬     ‫را‬  ‫درآمد بی شتر‬

                          ‫‪()‬پ‪‬ی‪‬ش‪‬ن‪‬ه‪‬ا‪)‬د‪_‬ی‪:(‬ب‪‬هت‪‬ا‪‬ب‪‬س‪‬ع‪‬ق‪‬پ‪‬فی‪_‬ق‪‬ش‪‬ی‪‬ن‪:‬مهتااتبدباقعزیاپرمیاشستنمهت‪.‬اجدرامبقویطعهم وذاتیحملدنجهحامووهیعمنیوحاراوحسگبداهههاشیایخنمایلرصوکگ‪R‬ا‪i‬اه‪O‬می‪M‬م‪R‬ال‪ O‬رکا ن‪i‬اشمان میدهد‪.‬‬

                          ‫‪‬‬  ‫=‬  ‫مال ‪‬ک‪i ‬ا)‪‬م‪∫0 _(‬‬  ‫نمایلروکگا‪i‬اهمی‬  ‫م ‪‬ج‪‬م‪‬و‪‬ع‪‬ق‪‬ا‪:‬بلمیجتماتوبورلعایزقادبولابیحرادزتهاابشرادیزهنیواروحگداههایی‬                                                                                                                                                                  ‫‪:‬‬  ‫‪20‬‬

                                                       ‫)‪ ∗ ( − ‬‬
                                                       ‫‪):‬س(ق‪‬ف‪‬ق‪‬ی‪‬م‪_:‬ت‪‬س‪:‬بقتاازبافرعقپییمشنتهابادزاقریمت مجموع واهدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬

‫‪:‬م‪‬ج‪‬م‪:‬و‪‬م‪‬ع‪‬ج‪‬حم‪:‬وجمعمجقامبملعویاعمتلااحبرجاتزتمواخمعهصادیمهلااصیتندیتاردخوهگصاشیهدهیصمخالاداردکجه‪i‬ااشزمدباهزاخرابررجقازب بهازوارحبدرهاق بیهنیواروحگداههایی نمایلروکگا‪i‬اهمی مالک ‪i‬ام‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫‪ :‬سقف قیمت بازار‬

‫در ادام ‪‬ـ‪‬ه‪‬ب‪‌‬ه‪:‬منمظجـموورعپاهیـجمشمعرافمتلـاارتفترخوصشیـنصدگداادن‪e‬ه‪u‬وش‪n‬د‪e‬حه‪v‬ف‪e‬ـخا‪R‬رظ‪e‬جا‪el‬ام‪b‬از‪u‬ن‪a‬بـ‪n‬ا‪ed‬ز‪e‬ا‪v‬ت‪r‬ر‪e‬بد‪Rf‬ر‪f‬ر اق‪lOe‬بط‪b‬له‪am‬ا‪u‬و‪d‬عا‪e‬ـ‪m‬ه‪r‬ا‪ei‬د‪fx‬ته‪af‬اآن‪MO‬یهنـ‪mo‬یا‪ut‬ر‪e‬وص‪m‬گ‪iu‬ار‪n‬ف‪x‬ه‪e‬ـ‪a‬ا‪v‬ی‪e‬ب‪M‬مـا‪R‬ال‪to‬ت‪le‬کو‪iube‬جا‪na‬ـم‪ed‬ه‪rve‬ب‪e‬ـ‪fRf‬ه ن‪lOe‬ـ‪b1‬و‪a‬ع‪1 Offered‬‬
        ‫تکنولـودرژ ایداتموهل بیـهمدن بظـورر پقایو نـشورفعتامرالفکریوـشنتدنگایرنووگا‌هههفـاظ ا‪6‬گما‪2‬زنارتشـدریا اطز‪6‬لاو‪2‬عاضعتیآنـهات اصیرـفانباشتـواجخه بهص ناورائعـتهکنشولدو‌‌ژهایسـت‪.‬‬

                                  ‫تولید برق و نوع مالکیت نیروگاهها گزارشی از وضعیت این شاخص ارائه شدهاست‪.‬‬
                          ‫‪ORMOR‬‬

                                                                                              ‫رقابت پذیری در بازار برق‬
                                                ‫شاخص ‪ ORMOR‬به تفکیک تکنولوژی در تابستان ‪98‬‬
                          ‫‪1/00‬‬

                          ‫‪0/98‬‬

                          ‫‪0/96‬‬

                          ‫‪0/94‬‬

                          ‫‪0/92‬‬

                          ‫‪0/90‬‬

                          ‫‪0/88‬‬

                          ‫‪0/86‬‬                                                                                                  ‫گازی‬                                                                                                                                                                                                                                              ‫آبی‬               ‫بخار‬
                                       ‫سیکل ترکیبی‬

                                                       ‫تیر ‪98‬‬                                                                         ‫مرداد ‪98‬‬                                                                                                                                                                                                                                    ‫شهریور ‪98‬‬

                          ‫‪1 Offeredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue‬‬

                                                                       ‫‪24‬‬

‫‪1- Offeredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31