Page 25 - 1397-1399
P. 25

‫شاخصرقاسبنتجپذیشرتیمدررکباززباارزابرربقرق ‪HHI 1‬‬

      ‫شـاخص تمرکـز ‪ HHI‬در طـول ایـن سـالها همـواره یـک رونـد رو بـه بهبـود داشت ‌هاسـت‪ .‬امـا همچنـان‬
      ‫نشـا ‌ندهنشادهختمصرکسـنزجخفشیـتمفرکدزر بباـازازاررببرـرق‪1‬ق‪ I‬ای‪H‬ـ‪H‬ران و بـه عبارتـی وجـود قـدرت بـازار خفیف اسـت‪ .‬چنانچه‬

      ‫بـر طبـقشماعخیارصهتـامریکزش‪I‬ـا‪H‬خ‪ H‬یص تک امزرابکزـازر‪،‬هامقیـداسرن ‪I‬ج‪H‬ش‪H‬میکزامتنـقردارزت‪1‬با‪0‬ز‪/‬ار‪ 0‬اگـسرتددک‪،‬هشدـرا اهدادمبهـافزرامروبـلا مرقحاابـسبته اکیامنـل‬
                                 ‫خواهیـم بـود‪ .‬در ادامـه فرمـول محاسـبه ایـن شـاخص آورد‌هشد‌هاسـت‪:‬‬

                                                                                ‫شاخص آوردهشدهاست‪.‬‬

      ‫‪‬‬           ‫=‬       ‫‪‬‬   ‫‪(‬‬    ‫‪2‬‬

                                    ‫∑‬                          ‫)‬

                                    ‫‪=1‬‬

                                    ‫‪ < 0.01‬‬             ‫رقابت بالا‬                           ‫‪ :‬میزان تولید بنگاه ‪i‬ام‬

                                   ‫‪ < 0.1‬‬               ‫بازار نامتمرکز‬                       ‫‪ :‬میزان تولید کل بنگاه‬
                               ‫‪0.1 <  < 0.18‬‬            ‫بازار نسبت ًا متمرکز‬                   ‫‪ :‬تعداد تولیدکنندگان‬

‫‪1295‬‬                                ‫‪ > 0.18‬‬             ‫بازار بهشدت متمرکز‬

      ‫شاخص ‪ HHI‬در تابستان ‪ 97‬و ‪ 98‬در ادامه نمایش داده شدهاست که در ماههای تابستان ‪ 98‬به ترتیب‬

      ‫نمـودار ذیداـرالیبیمانقاگدـیرر م‪4‬ق‪9‬ای‪02‬س‪/‬ـ‪0‬ه ‪8‬شـ‪8‬ا‪2‬خ‪0/0‬صو‪02H7H8I‬د‪/‬ر‪0‬سمـیهباسشـاد‪.‬لایمنتوالشـاخی ‪7‬ص‪9‬د‪3‬ر‪1‬مقتاـیاس‪9‬ه‪9‬با‪13‬سااسلـگتذ‪ .‬ایشتـهنب شصـوارختص‬

      ‫رونـد کاهبسشیـاریجدازئشیت ا‌هفازاسیـشت دکاـشه نت وشـناشان انزدبههنبدـهونادموتمضرعکیزـ بوتدرنقابباـزارتبردرقفایرضاـان ایسباتز‪.‬ار بـرق ایـران در طـول این‬
      ‫دوره اسـت‪ .‬در مـاه فروردیـن ‪ 1398‬بدلیـل افزایـش تولیـد نیروگا‌ههـای آبـی شـاهد افزایـش شـاخص‬

      ‫تمرکـز بود‌هایـم‪ .‬رونـد ایـن شـاخص در سشـااخلص‪1H3H9I9‬دترقتاربیبستـاانثاب‪8‬ـ‪ 9‬وت ا‪97‬سـت امـا در سـالهای قب‪0‬ـ‪03‬ل‪0/‬خصوصـا‬

‫رقابت پذیری در بازار برق‬       ‫سـال ‪ ،1397‬شـاخص بـا نوسـانات زیـادی همـراه بـود‪0/029 .‬‬
                          ‫‪HHI‬‬                                                            ‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                               ‫‪0/028‬‬

                                  ‫‪0/027‬‬                             ‫شاخص سنجش تمرکز بازار برق در سالهای ‪ 1397‬تا ‪1399‬‬

                             ‫‪0/0550/026‬‬                             ‫شهریور مرداد تیر‬
                             ‫‪0/0500/025‬‬
                             ‫‪0/045‬‬                                              ‫تابستان‪97‬‬  ‫تابستان ‪98‬‬
                             ‫‪0/040‬‬

      ‫‪0/035‬‬

                             ‫‪0/030‬‬

                             ‫‪0/025‬‬

        ‫‪0/020‬‬
      ‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬

                                                                    ‫سال ‪1397‬‬              ‫‪23‬‬             ‫سال ‪1399‬‬

                                                                                               ‫سال ‪1398‬‬

                                                ‫شاخص سنجش رقابتپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

      ‫یکی از وظایف مهم واحدهای پایش در اکثر بازارهای برق مطرح دنیا بررسی رفتار پیشنهاد قیمت‬
      ‫بازیگران بازار برق و میزان موفقیت آنها در برنامه آرایش تولید است‪ .‬به همی‪ex‬ن‪nd‬م‪I‬ن‪an‬ظو‪m‬ر‪sch‬د‪ir‬ر‪H‬م‪hl‬ج‪a‬م‪nd‬و‪fi‬ع‪r‬ه‪ e‬ب‪H‬ازا‪-‬ر‪1‬‬
      ‫برق ایران نیز از شاخص ‪ ORMOR‬استفاده شدهاست که میزان اشتیاق فروشندگان بازار به کسب‬
      ‫درآمد بیشتر را نشان میدهد‪ .‬هر چه این شاخص به عدد یک نزدیک باشد نشاندهنده نزدیکی قیمت‬

          ‫پیشنهادی به سقف قیمت بازار است‪ .‬رابطه ذیل نحوه محاسبه شاخص ‪ ORMOR‬را نشان میدهد‪.‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30