Page 25 - 7 tir
P. 25

‫رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮي در ﺑﺎزار ﺑﺮق‬

                                                                                                                                       ‫رقابت پذیری در بازار برق‬

                                                                                                                                  ‫ﺷﺎﺧﺺ ﺳﻨﺠﺶ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺎزار ﺑﺮق‪HHI1‬‬

‫شﺷاﺎخﺧﺺصﺗشﻤساﺮنخﻛﺰجص‪I‬س‪H‬شن‪H‬تجﻳمرشﻚکتامززرابﺑکاﺰاززاربارﻫﺎزبارريبرقﺳ‪1‬قﻨ‪II1‬ﺠ‪HH‬ﺶ‪HH‬ﻣﻴﺰان ﻗﺪرت ﺑﺎزار ا ﺳﺖ ﻛﻪ در اداﻣﻪ ﻓﺮﻣﻮل ﻣﺤﺎ ﺳﺒﻪ اﻳﻦ‬

‫شﺷـﺎاﺧخﺺصآتوشمراردخکهـﺷزصﺪ‪I‬تهم‪H‬ارکﺳ‪H‬زیﺖ‪I‬ـ‪H.‬ک‪H‬ایز ابکزاارزهابـازاریهاسیـنسجنجششمیمـیززاانن ققـدردرت بتا بزاـراازاسر اتسـکهتدرکـادهامدهر افرداممرهو فلرممحوالسرمبهحاایسرـنبه‬
                                                                                                                                             ‫ایـن شـاخشاخص آوصرآدو‌هردشهدش‌هادهساـستت‪::‬‬
‫��‪���� =�����∑=��1�(�<����0)��2.0�1‬‬    ‫رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎﻻ‬
                                                                                                                                             ‫�‪ :‬ﻣﻴﺰان ﺗ ‪‬ﻮ‪‬ﻟ‪‬ﻴ‪:‬ﺪمیﺑزاﻨنﮕﺎتهول‪i‬یادمبنگاه ‪i‬ام‬
                                                                                             ‫رقابت بالا‬

                          ‫��‪���<�0�.1‬‬                                            ‫ﺑﺎزار ﻧبﺎاﻣزاﺘرﻤناﺮمتﻛمﺰرکز‬                     ‫�‪ :‬ﻣﻴﺰان ﺗ‪‬ﻮ‪‬ﻟ‪‬ﻴ‪:‬ﺪمیزﻛانﻞ تﺑولﻨیﮕدﺎهکل بنگاه‬

                        ‫ﺑﺎزار ﻧ بﺴاﺒزاﺘر ًﺎنﻣسﺘبتﻤاًﺮمتﻛمﺰرکز ��‪�0.�1� <����<�0.�1�8‬‬                                             ‫‪ :‬ﺗﻌﺪاد ﺗﻮ‪‬ﻟ‪‬ﻴ‪:‬ﺪتعﻛﻨداﻨدﺪتﮔولﺎیدنکنندگان‬

                          ‫ﺑﺎزار ﺑﻪباﺷزاﺪر بهتشﻣدﺘﻤتﺮمتﻛمﺰرکز ��‪���>�0�.1�8‬‬

‫نرﻧقمﻤابـﻮـدو‌اتپدرارذیﺷـنشـﺎدـمررﺧـوامیدااخهرﺺ‪I‬ها‪HI‬شصای‪IHH‬خف‪H‬د‪H‬رروصدر‪H‬ر‪I‬مدایدﻓ‌‪H‬هرنه‪H‬ﺼفــادارﻞصردـییزفـبﻣهدصلﺴشلزیﺘ‪،‬بمﺎتبهانسهورـمـ‪7‬خـ‪8‬تـار‪99‬داننوودو‪787‬اس‪99‬ر‪9‬ساـودـدلرفر‪8‬ان‪8‬ا‪9‬داد‪9‬دامبدﻣهررﻪسنهاـﻧمتدـاااﻤریمتﺎـﻳیلـرشه‪8‬ﺶبدنا‪9‬دمدبداااهـیرـادشـههـدیتهامرﺷتشقسرﺪیادهـتاـد‪.‬ایدرهشبﺳا‪0‬شدخاﺖـ‪.5‬رـا‪/0‬صدیﺷه‪0‬رﺎقاماﺧبق‪4‬ساـ‪3‬تدـپیﺺ‪0‬ر‪/‬ــرتذ‪.0‬یﻗرﺎروﺑش‪4‬یـ‪1‬ﺖ‪5‬ـﭘ‪I‬ا‪23‬ﺬ‪0‬خ‪0/H‬ﻳ‪/‬ﺮ‪،00H‬صي ‪1295‬‬

            ‫‪0H/2H65I‬دور ﻣم‪2‬ﺎ‪9‬هیبا‪2‬ﻫﺎش‪/0‬دي‪0.‬دامیي‌ین‪،‬باﺑشﻬشاـﻤخد‪.‬ﻦ اصیوـدارنﺳگــذشـرـﻔااﻨزخﺪماهصﺳهاــدـریﺎ فملرقوایر‪8‬د‪9‬سیـﺑنهﻪتباﺗـﺮاﺗخﻴرزدماﺐدسـرداوتنراادنيروسﻣبـﻘهاﺎدلکﻳاﺮهگذ‪4‬شش‪5‬ـدا‪2‬تش‪0‬ه‪/‬تهک‪0‬ا‪،‬کههـ‪ 5‬ن‪6‬ش‪2‬شا‪/‬ند‪0‬اازوشتک‪‌2‬هراا‪9‬هس‪2‬ـ‪0‬ش‪/‬ت‪0.‬‬
            ‫مﻣقاﻲدﺑیﺎـﺷرﺪف‪.‬تـاﻳمورﻦقکنزﺷشدﺎرـاﺧبا‌نزادﺺرهبندرردقهﻣانﻘاسﺎﻳمتتﺴموﻪرایﺑکﺎـنزدﻣبرـحﺴواﺘلدﺎیننسبـتﺳاﺎزکاهرل بایﮔـنﺬرقﺷشااﺘیخﻪـرﻛاصﺎنﻫدارسمﺶـقادیاتسﺷوهﺘبﻪاچانمااﺳنههچﺖر‪.‬ـاهﻣیبﻘﺎمردطشﻳربﺮابـﻓهﻮقستقرعاﻧرلیﺸـگﺎذنفشداریﻫتـﻨهﺪنه‬
            ‫ﻧشﺎـﻣاﺘخﻤﺮﻛص‪،‬ﺰافمﺑزقاﻮیـددناشرﺑد‪I‬اﺎزشا‪H‬تره‪H‬اﺑﺮسکقمت‪.‬تاﻳـکﺮاره اانیز ان‪1‬ﺳم‪0‬ـی‪/‬ـزـ‪0‬اگنﺖـافروزداید‪،‬ﭼ ﻨشﺎشﻧدـارﭽهفﻪردﺑوررﺮقدایﻃبﺒـنﻖماتﺗهﻌکقااﺮبمﻳـلﻒتلاوﻳدجرﻦهبوـﺷادـزارـرـمﺎباهـﺧهراقﺺی‪،‬اایرﻣـدریﻘابﺪهنارشخر‪I‬وات‪H‬هیو‪H‬ـخﻛمر برﻤﺘدـاﺮوددا‪.‬ز‬

               ‫‪0/01‬ﮔﺮددج‪،‬زیﺷیﺎ اﻫسﺪترﻗﺎکﺑهﺖعلﻛﺎتﻣآنﻞرادمریﺑتﺎوزاارن ﺑدﺮر اقف ازاﻳیﺮاشن سﺧهﻮامﻫتﻴولﻢی ﺑدﻮواد‪.‬حدهای آبی در فروردین ماه دانست‪ .‬در حالت‬

‫رقابت پذیری در بازار برق‬‫کلی مقادیر فوق نشاندهنده نامتﺷﺎمرﺧکزﺺب‪I‬رو‪H‬د‪H‬ندبرراززاﻣرﺴبﺘرﺎرنق ا‪8‬یر‪9‬راون‪7‬ا‪9‬سرت و چنانچره مقردار ‪ HHI‬کمترر از‬
                    ‫‪HHI‬‬      ‫‪0/01‬گردد شاهد بازار با رقابت بالا خواهیم بود‪0/038 .‬‬

                              ‫‪0/036‬‬

                          ‫‪0/034‬‬

                          ‫‪0/032‬‬

                          ‫‪0/030‬‬

                          ‫‪0/028‬‬

                          ‫‪0/026‬‬

                          ‫‪0/024‬‬

                          ‫‪0/022‬‬

                                                                                             ‫اﺳﻔﻨﺪ ﺑﻬﻤﻦ دي‬

                                                                                                          ‫زﻣﺴﺘﺎن ‪97‬‬               ‫زﻣﺴﺘﺎن ‪98‬‬

                        ‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬

                                                                                                                          ‫‪25‬‬

‫‪1 Herfindahl Hirschman Index‬‬

                                                                                                                              ‫‪23‬‬

‫‪1- Herfindahl Hirschman Index‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30