Page 26 - 7 tir
P. 26

‫فرودین‬                                                              ‫اردیبهشت‬           ‫خرداد‬

                                                                                              ‫بهار ‪97‬‬         ‫بهار ‪98‬‬

                                                                                              ‫شاخص سنجش رقابتپذیری بازار برق ‪ORMOR1‬‬

                                  ‫شاخصسنجشرقاب ‌تپذیریبازاربرق‪ORMOR1‬‬

‫ییککـیی اازز ووظظااییـففمهمهمـوامحوادحهادهیـپاایی پشایـدر اشکثدرربااکزاثرـهرا بایزابررهقـامیطربـررحقدنمیرطاـبرررحسدرنییـاربفرترراسرـپییشررفنتهااردپقییشمـرنهتاد‬

‫قبیازمیـگرات بنابزایزاگرـ برارنق بوـامزیارزابنـرموقفقویمتیـآنزاهاندمروبفرقنایمـهتآراآنیهـشا تدولریبدرناامسـته‪ .‬آبرهایهـمیشنتوملنیظـودرادسرـمتج‪.‬مبوـعهه بهرمایزاـرن‬

‫مبنرظقـاویررادنرنیمزجازموشعاـخه بـصازا‪R‬ر‪O‬بـ‪M‬ر‪R‬ق ا‪O‬یاـسراتفنا ندیهـزش ادزهاسشـاتخکهصمیر‪R‬زا‪O‬ن ا‪M‬ش‪R‬رت‪O‬یااقسفـتروفاشدرهندشگاد‌هنا بسراـزارت بکرـههکمسیرـزابن‬
‫ا دشرـآتمیاد بقیفشرتورشرـانندشگاانن بمـایزداره بد‪.‬ـههرکسچـه ایبندرآشامـخد بصی بشهـتعرددراینشکـنازندیمک‌ی بداهشـدد‪.‬نهشاـرندچهـنهد اهینـزدنیکشـیا قخیمرص بتـه‬
‫عـدد یـک نزدیـک باشـد نشـا ‌ندهنده نزدیکـی قیمـت پیشـنهادی بـه سـقف قیمـت بـازار اسـت‪.‬‬

     ‫راپبیطشـنههاذدیـی بلهنحسقـوفه قمیحماستـبابزاهر اشـساتخ‪ .‬راصبط‪R‬ه‪O‬ذی‪M‬ل ن‪R‬ح‪O‬وهرامنحشاـسابنه مشا‌یخدهـصد‪ ORMOR.‬را نشان میدهد‪.‬‬

‫‪‬‬  ‫=‬  ‫‪∫0 _() ‬‬
                             ‫)‪ ∗ ( − ‬‬

                                        ‫‪ :_()‬تابع پیشنهاد قیمت مجموع واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬

                                                                                              ‫‪ :‬مجموع قابلیت ابراز واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬    ‫‪20‬‬

                                                                                                                       ‫‪ :‬سقف قیمت بازار‬

‫‪ :‬مجموع حجم معاملات تخصیص دادهشده خارج از بازار برق به واحدهای نیروگاهی مالک ‪i‬ام‬

‫در ادامـه ب ‌همنظـور پایـش رفتـار فروشـندگان و حفـظ امانـت در اطلاعـات آنهـا صرفا با توجـه به نوع‬
‫تکنولـوژی تولیـد بـرق و نـوع مالکیـت نیرو‪e‬گ‪u‬ا‌ه‪en‬ه‪v‬ـا‪Re‬گز‪e‬ا‪l‬ر‪ab‬شـ‪red‬ی‪e‬ا‪f‬ز‪ f‬و‪O‬ض‪m‬ع‪u‬ی‪im‬ت‪x‬ای‪a‬ن‪o M‬ش‪t‬ـا‪ue‬خ‪ven‬ص‪e‬ار‪R‬ائ‪e‬ه‪bl‬ش‪a‬ـ‪ed‬د‪r‬ه‪e‬ا‪ff‬س‪O‬ـ ‪1‬ت‪.‬‬
‫تکنولوژیهــای مختلــف نیروگاهــی عمومــاً در زمس‪6‬ــ‪2‬تان ‪ 98‬نســبت بــه فصــل مشــابه ‪ 97‬قیم ‌تهــای‬
‫پایی ‌نتـری پیشـنهاد داد‌هانـد (البتـه در بهمـن مـاه رونـد ذکر شـده برقـرار نم ‌یباشـد)‪ .‬بیشـترین اختلاف‬
‫در برآینـد قیم ‌تدهـی را در مـورد نیروگا‌ههـای‌آبـی و بخـاری در دی مـاه شـاهد هسـتیم‪ .‬در زمسـتان‬
‫‪( 98‬هماننـد پاییـز ‪ )98‬رونـد منظ ‌متـری در شـاخص یـاد شـده قابـل مشاهد‌هاسـت بدیـن گونـه کـه‬
‫در تمامـی تکنولوژی‪-‬هـای مـورد مقایسـه شـاخص بـا سـیر نزولـی همـراه بـود‪ .‬همچنین کاهـش قیمت‬

                                                                          ‫رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮي در ﺑﺎزار ﺑﺮق‬

‫پیشـنهادی واحدهـای نیروگاهـی در دی مـاه ‪ 98‬نسـبت بـه مـاه مشـابه سـال ‪ 97‬نیز با شـدت بیشـتری‬
      ‫همـراه بـود‪ .‬در ادامـه ایـن شـاخص بـه تفکیـک مالکیـت نیروگا‌ههـا ارائـه و بررسـی شد‌هاسـت‪.‬‬
‫‪ORMOR‬‬

                                                                   ‫رقابت پذیری در بازار برق‬
                                        ‫ﺷﺎﺧﺺ ‪ ORMOR‬ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي در زﻣﺴﺘﺎن ‪98‬‬

                          ‫‪0/95‬‬

                          ‫‪0/90‬‬

                          ‫‪0/85‬‬

                          ‫‪0/80‬‬

                          ‫‪0/75‬‬

                          ‫‪0/70‬‬

                          ‫‪0/65‬‬

                          ‫‪0/60‬‬

                          ‫‪0/55‬‬

                          ‫‪0/50‬‬                                                                ‫ﮔﺎزي‬            ‫آﺑﻲ‬      ‫ﺑﺨﺎر‬
                                        ‫ﺳﻴﻜﻞ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ‬

                                                     ‫اﺳﻔﻨﺪ ‪ 98‬ﺑﻬﻤﻦ ‪ 98‬دي ‪98‬‬

‫‪1- Offeredable Revenue to Maximum Offeredable Revenue‬‬

                                      ‫ﺷﺎﺧﺺ ‪ ORMOR‬ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي در زﻣﺴﺘﺎن ‪97‬‬

               ‫‪0/95‬‬
                ‫‪0/90‬‬
               ‫‪0/85‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31