Page 63 - 1395-1397
P. 63

‫چالشها‪ ،‬فرصتها و دورنمای‬‫در زمینـه راندمـان برخـورد دوگانـه بـا صنایـع و نیروگا‌ههـا وجـود دارد چـرا کـه بحـث راندمـان بـرای‬
  ‫بازار برق ایران‬                                                       ‫نیروگا‌ههـای صنایـع مطـرح نیسـت‪.‬‬

                                              ‫پایین بودن نرخ سوخت باعث انحراف قیمت تمام شده برق م ‌یگردد‪.‬‬
            ‫برابـری نـرخ انـواع سـوخت از عوامـل نامسـاعد دیگـر بـرای نیروگا‌ههاسـت‪ .‬چـرا کـه نـوع سـوخت‬
            ‫باعـث ایجـاد هزینـه مضاعـف بـرای نیروگا‌ههـا م ‌یگـردد‪ .‬بـه عنـوان مثـال در صـورت اسـتفاده از سـوخت‬

                                          ‫گازوییـل هزین ‌ههـای بیمـه و لایروبـی بـه نیـروگاه تحمیـل م ‌یشـود‪.‬‬
            ‫در موضـوع تامیـن سـوخت نیـز انحصـار وجـود دارد و تنهـا دولـت قـادر به خرید و فروش سـوخت اسـت‪.‬‬
            ‫بـه عنـوان مثـال نیروگا‌ههـای جنـوب کشـور حتـی در صـورت تامیـن نشـدن سـوخت قـادر بـه خریـد از‬
            ‫کشـورهای حاشـیه خلیـج فـارس نیسـتند و ایـن درحالیسـت کـه نیروگا‌ههـا دارای قـرارداد انشـعاب گاز‬
            ‫هسـتند ولـی سـوخت آنهـا تامیـن نم ‌یشـود و حتـی سـوخت مایـع نیـز در اختیـار آنهـا قـرار نم ‌یگیـرد و‬
            ‫از هیـچ بـازار ثانویـ ‌های نیـز قـادر بـه تامیـن سـوخت نیسـتند‪ .‬در نتیجـه نیـروگاه بـه ناچـار از برنامـه تولید‬

‫کنــار گذاشت ‌هم ‌یشــود‪5637 .‬‬

            ‫‪ -13‬نرخهـای متعـددی بنـا بـه نـوع قـرارداد‪ ،‬بـرای خریـد و فـروش بـرق وجـود دارد‪ .‬همچـون قراردادهای‬
            ‫‪( ECA1‬قراردادهـای تبدیـل انـرژی)‪ ،‬نیروگا‌ههـای تجدیدپذیـر‪ ،‬نیروگا‌ههـای زیـر ‪ 100‬مگاوات (عقـد قرارداد‬
            ‫بـا مدیریـت شـبکه و یـا بـرق منطقـ ‌های)‪ ،‬قراردادهـای رقابتـی و معامـات بـورس انـرژی و قراردادهـای‬

                                                                                            ‫دوجانبــه برق‪.‬‬
            ‫‪ -14‬هزینـه ترانزیـت بـرای نهمیـن سـال متوالـی بـدون توجـه بـه سـطح ولتـاژ شـبکه بـا نـرخ ثابـت‬
            ‫پرداخـت م ‌یگـردد‪ .‬ایـن میـزان پرداختـی نـه تنهـا جوابگـوی هزین ‪‎‬ههـای شـبکه انتقـال نیسـت بلکـه‬
            ‫از بحـث توسـعه شـبکه انتقـال در آینـده نیـز فاصلـه فراوانـی دارد‪ .‬از سـوی دیگـر بـه دلیـل پاییـن بـودن‬
            ‫نـرخ ترانزیـت‪ ،‬قوانیـن بـازار بـرق بـه نیـروگاه ایـن امـکان را نم ‌یدهدکـه تمـام تولیـد خـود را طـی قـرارداد‬
            ‫دوجانبـه بـرق بـه فـروش برسـاند‪ .‬چـرا کـه در ایـن صـورت نیـروگاه‪ ،‬تنهـا موظـف بـه پرداخـت هزینـه‬
            ‫ترانزیـت بـه شـبکه خواهـد بـود کـه جوابگـوی هزین ‌ههـای شـبکه نخواهد بـود‪ .‬بـا ابـاغ دسـتورالعمل بند‬
            ‫«ت» مـاده ‪ 48‬قانـون برنامـه ششـم توسـعه‪ ،‬نـرخ ترانزیـت داخلـی بـرق در سـطح شـبکه انتقـال و فـوق‬
            ‫توزیـع و نیـز در سـطح شـبکه توزیـع هـر کـدام بـه ازای هر کیلـووات ظرفیـت قـراردادی معـادل ‪ ۳۵‬درصد‬

                              ‫متوسـط نـرخ تبدیـل انـرژی نیروگا‌ههـای حاضـر در بـازار عمد‌هفروشـی خواهدشـد‪.‬‬
            ‫‪ -15‬تـداوم وجـود نرخهـای ترجیحـی در تعرفـه مصـرف کـه بـر حسـب نـوع مصـرف‪ ،‬مـکان و برخـی‬
            ‫تعرف ‌ههـای حمایتـی تعریـف شـد‌هاند‪ .‬در ایـن بسـتر عـدم تعییـن تکلیـف نحـوه درنظرگرفتـن یارانـه‬

                                      ‫متقاطـع‪ ،‬رشـد قرادادهـای دوجانبـه بـرق را بـا مانـع مواجـه نمود‌هاسـت‪.‬‬
            ‫‪ -16‬بـروز قیمتهـای بسـیار کمتـر از قیمـت بـازار عمد‌هفروشـی در بـورس انـرژی یکـی دیگـر از چالشـهای‬
            ‫بـازار بـرق اسـت کـه متوجـه بخـش تولیـد م ‌یگردد‪،‬کـه بـا توجـه بـه مشـکل نقدینگـی نیروگا‌ههـا‪ ،‬آنهـا‬

                                     ‫مجبـور بـه فـروش بـرق در قیمتهـای پایی ‌نتـر از قیمـت تما‌مشـده هسـتند‪.‬‬
                                    ‫‪ -17‬برخورد دوگانه سازمان محیط زیست و نهادهای داری قدرت نفوذ با نیروگا‌هها‪.‬‬

               ‫‪1- Energy Conversion Agreement‬‬
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68